שלי לחדשות ערוץ 2 באינטרנט, על פרשת תיק ההשקעות של נתניהו:
חדשות ערוץ 2 באינטרנט

 

אנחנו רוצים לפנות עכשיו ליו”ר מפלגת העבודה ח”כ שלי יחימוביץ’. שלום לך, צהריים טובים

שלום לך נעמה, צהריים טובים

מה הביקורת שלך כלפי ראש הממשלה לגבי המהלך הזה?

קודם כל ראש הממשלה חזר בו לא מרצונו הטוב, אלא פשוט התברר לו שהוא יצטרך להביא את העניין לדיון בממשלה ואז העניין היה נעשה פומבי והציבור היה יודע שהוא מתעסק בעצמו בתיק המניות שלו. נבחרי ציבור לא צריכים להתעסק בתיקי מניות, נקודה. ויש מספיק דרכים ממוסדות לשמור להם על הכסף. החוק אומר ששרים וראש ממשלה, לטעמי זה צריך לחול גם על חברי כנסת, אני מחילה את זה על עצמי גם בלי חוק, לא צריכים לסחור במניות. הם יכולים להפקיד את הכסף שיש להם אצל משקיעים מוסדיים, אצל אנשים מקצועיים, אבל המגע הזה, תחשבי, ויחשוב כל מי ששומע אותנו, איזה השפעה מכרעת יש לראש ממשלה על הבורסה. וכמה הוא יודע לפני כולם כל שינוי דרמטי שעלול לקרות, בין אם בטחוני ובין אם כלכלי. אני דווקא לא רוצה להיות מאלה שקופצים ואומרים “איראן. בגלל זה הוא רוצה למכור את המניות”. ממש לא. אבל, למשל, ראש הממשלה יודע ומן הסתם כבר החליט בליבו מה יהיה עם יצוא הגז הטבעי. החלטה שהיא מאוד מאוד דרמטית לגבי המניות של חברות הגז. ולכן אני לא חושדת בראש הממשלה שידיו אינן נקיות אבל ברור לכל בר דעת שהוא לא יכול ביד אחת להנהיג את המדינה ולהשפיע השפעות כל כך דרמטיות עליה ולדעת מראש על דברים שקורים וביד שנייה לנהל תיק מניות. זה דבר שהוא בלתי נתפס לחלוטין.

ואת חושבת שהרושם שמתקבל בציבור הוא שמשהו רע עומד לבוא, הזכרת את איראן כמובן?

תראי, אני לא מאלה שקופצים על איראן בכל פעם שיש הזדמנות. אני חושבת שיש טעם לפגם בזה שראש ממשלה משחק במניות, נקודה. ויש הרבה החלטות דרמטיות שהוא יכול לקבל, ביניהן גם החלטות ביטחוניות, בלי להיכנס לדבר כזה או אחר. ויש לנו את הזיכרון המאוד מאוד לא נעים מערב פרוץ מלחמת לבנון השנייה, שהייתה מלחמה שבדיעבד נמתחה עליה ביקורת חריפה ביותר, דו”חות קשים ביותר, החלטות שהתקבלו בחופזה, אבדן חיי אדם, הרס רכוש, אנחנו זוכרים איך הרמטכ”ל דן חלוץ, בעודו מורה לחיילים לצאת לקרב זכר גם להרים טלפון לבקש שימכרו לו את המניות. זה דבר שאני חושבת שאסור לציבור לסלוח עליו. יש משהו שאין עליו מחילה והוא ביד אחת להנהיג אנשים ולזכות באמונם ולהוביל אותם למוות או לחיים, לעוני או לאושר, וביד שנייה לעשות הון במניות בבורסה, זה דבר שהוא לא מוסרי, הוא גם לא חוקי והוא לא ייעשה. ולכן אני חושבת שהבקשה הזאת של ראש הממשלה היא פשוט בקשה מגונה.

השאלה, ח”כ יחימוביץ’, האם יש כאן מקום להשוואה בין המקרה שבו הרמטכ”ל לשעבר דן חלוץ אכן מכר מניות, למקרה הזה שכאן בסופו של דבר לא בוצע שום דבר לא חוקי, הוא גם קיבל אישור לדברים.

נכון, אבל בכל זאת מותר לי למצוא טעם לפגם. גם חלוץ לא עשה דבר בלתי חוקי. אין שום איסור על רמטכ”ל להתעסק במניות. אנחנו לא חייבים תמיד ללכת לחוקי וללא חוקי כדי לגנות משהו. אגב יש חוק ויש הנחיות בקשר לשרים וראש ממשלה. אסור להם לשחק בבורסה. ראש הממשלה ביקש היתר מיוחד לעקוף את החוק. והוא ככל הנראה קיבל, אבל בתנאי שהוא יביא את זה לממשלה ועובדה שכשהוא הבין שהולכת להיות על זה עין ביקורתית ושזה לא ייסגר באיזה ועדה עלומה, אז הוא ויתר על זה כי הוא הבין שהציבור ימתח על זה ביקורת והציבור צודק שהוא מותח על זה ביקורת. אני חושבת שבשעתו כשחלוץ מכר את המניות, אנשים פשוט סלדו מזה סלידה עמוקה ובצדק, בצדק רב. כאן לא מדובר על כך שהוא יאבד את כספו. ראש הממשלה הוא אדם מאוד עמיד. אני בטוחה שאנשים מאוד טובים ומקצועיים מנהלים את תיק המניות שלו, הוא לא צריך להתעסק בו בעצמו. זה ברור ושקוף. אין על זה ויכוח.

ח”כ יחימוביץ’ יו”ר מפלגת העבודה, תודה רבה לך על הדברים הללו.

תודה לך נעמה, שלום

 

תאריך פרסום:27/08/2012