שלי ב”הערב” עם גאולה אבן בערוץ הראשון: “אני קוראת לציבור לא להצביע למפלגות טרנד. תצביעו למפלגות אמיתיות, שיש להן שלד, בסיס, שהן לא אפיזודה חולפת”
29.4.12

 

צריך לתת לך את הקרדיט על הניסיון להקדים את הבחירות באמצעות הצעת חוק פיזור הכנסת. זה עדיין רלוונטי?

זה רלוונטי לחלוטין, זה חוק שאני חתומה עליו ואיתי כל סיעת העבודה, חוק מבושל, הוא עבר את חובת ההנחה של 45 ימים וצריך פשוט להצביע עליו. רלוונטי ביותר, אני חושבת שהעובדה שהודענו שאנחנו מגישים את הצעת החוק, התניע את כל הקרונות של המערכת הפוליטית, שמענו הכרזות נוספות של ראשי מפלגה נוספים, בהם גם איווט ליברמן. ויש לי תחושה עזה ויסוד להניח שהצעת החוק הזאת תעבור.

תודי זה יותר תלוי בליברמן מאשר בפעולה שלך במליאה.

זה נכון, אבל לפעמים יש בשלות כזאת של תנאים שמספיקה התנעה, במקרה הזה של סיעת העבודה, כדי לייצר את תגובת השרשרת ולהביא את המערכת לבחירות.

אם במילא נוצרה תגובת השרשרת הזאת וראש הממשלה החליט שאין מנוס מהקדמת הבחירות ולכן לא צריך לקושש 61 ח”כים, אלא פשוט לקבוע איתו תאריך מוסכם

המכניזם לא כל כך מעניין אותי, אם העובדה שאנחנו מגישים את הצעת החוק יצרה כבר מכניזם אחר, דייני, אבל נכון להיום אנחנו מגישים את הצעת החוק, אנחנו לא רואים שמתגבש תאריך ואין ספק שהנחת הצעת החוק היא זרז לקראת הקדמת הבחירות. אנחנו כבר בתוך מערכת בחירות, המערכת מתנהגת בחירות, חברי הכנסת מתנהגים פריימריז, לא בריא שהמצב הזה יימשך עד אין סוף, לא בריא שנהיה במערכת בחירות שנה שלמה. צריך לשים לזה סוף, לקבוע תאריך מוקדם ככל האפשר, מבחינתנו ספטמבר עדיף, אני אשמח אם זה יתכנס לשם.

אני לא מקבלת את זה שיש מצד אחד רטוריקה מאוד עזה לממשלה המכהנת, רטוריקה שאני שותפה לה, יש לי ביקורת מאוד חריפה כלפי ראש הממשלה נתניהו, וקריאות להפלת הממשלה ומהצד השני חוסר נכונות פוליטי להפלת הממשלה. משהו כאן מאוד לא מסתדר. אני מדברת במקרה הזה על קדימה. אני אגיד במפורשות. יש ביקורת מאוד קשה כלפי ראש הממשלה ובצדק, מדובר במפלגת אופוזיציה. אבל אם יש ביקורת קשה ואם מפלגה חושבת שהיא יכולה להציע אלטרנטיבה שלטונית ואני משוכנעת שמפלגת העבודה יכולה להציע אלטרנטיבה שלטונית בוודאי עם תוכן מאוד מובהק, תוכן חילופי, אלנטרטיבה לממשלה של נתניהו, היא צריכה לעמוד מאחורי הדברים האלו ולהוביל מהלך.

היחסים ביני לבין מופז מאוד טובים, אנחנו נפגשים ומדברים מימים ימימה, גם אחרי שהוא נבחר, בוודאי שיש דיבור. אנחנו נכנס את כל הגורמים, גם באופוזיציה וגם בקואליציה, אם נצטרך, כדי לכנס רוב סביב הצעת החוק הזה. אם יש מכניזם אחר שהוא טוב, גם בסדר.

האם את מתכוונת לחבור לראש הממשלה אחרי הבחירות?

יש לי סדר יום מובהק ומאוד ברור, סירבתי לשמש כשרה בממשלת נתניהו-ש”ס-ליברמן למרות שזה היה מאוד מפתה וזאת הייתה כהונת שר שמאוד קסמה לי, שרת התמ”ת. אני לא אוהבת להפיק לקחים על סמך מערכות בחירות קודמות, אם אנשים חושבים שזה שאני יושבת עכשיו באופוזיציה זה קץ החיים הפוליטיים, בגלל ציפי לבני, אני לא מקבלת את המסקנות האלו. הסיטואציות נוצרות כל פעם מחדש וצריך להפעיל שיקול דעת חדש. אגיד בצורה ברורה, המטרה שלנו היום היא להפיל את בנימין נתניהו ולהקים ממשלה בראשות מפלגת העבודה. הסקרים מיטיבים עם בנימין נתניהו, יחד עם זאת נוצרה זחיחות דעת בקרב ראש הממשלה נתניהו וממשלתו, כאילו הם נמשחו לנצח נצחים למלוכה בכלל, כאילו לא נבחרו על ידי הציבור.

האופציה הראשונה היא להחליף את נתניהו, האופציה השנייה היא להיות חלק מהממשלה ולהשפיע על סדר היום. האופציה השלישית היא לעמוד בראשות האופוזיציה ואני משוכנעת שגם מופז, ויכול להיות גם אנשים אחרים, יילכו לממשלת נתניהו ולא משנה מה יהיה המצע של ממשלת נתניהו. אני משוכנעת שקדימה בכל מקרה, בכל תסריט, בכל הרכב, בדרך לממשלה. מפלגת העבודה בראשותי תקבל את ההחלטות הערכיות, המוסריות והאידאולוגיות והפוליטיות – פוליטיקה זה כלי למימוש השקפת עולם, זאת לא מטרה.

אני קוראת לציבור לא להצביע למפלגות טרנד. כל מערכת בחירות יש טרנד חדש, פעם זה הגמלאים, פעם זה שינוי, פעם זה מפלגת המרכז, פעם זה דש. תצביעו למפלגות אמיתיות, מפלגות עם היסטוריה, עם הווה, עם עתיד, מפלגות שיש להם שלד, בסיס, שהן לא אפיזודה חולפת. בעיניי, המאבק צריך להיות בין שתי מפלגות גדולות – מפלגת העבודה והליכוד, שתי מפלגות חלוקות, לכל אחת יש את דרכה, אבל לפחות את יודעת על מה את מצביעה. את לא מצביעה למשהו טרנדי מעורפל שעלול גם לשנות את צבע עורו.”

 

תאריך פרסום:29/04/2012