פורסם ב: גל”צ, יומן הערב, ירון וילנסקי

ח”כ שלי יחימוביץ’, יושבת ראש האופוזיציה, יושבת ראש מפלגת העבודה, ערב טוב.
שלום לירון, ערב טוב

בואי נדבר קודם כל על המחירים שאנחנו משלמים על המזון, על כל המחאה הגדולה שהייתה כאן בקיץ. והיום בעצם ועדת קדמי אומרת- כל מה שהרגשתם, ששאתם משלמים יותר מדי, הכל נכון.
כן, נכון, הכל נכון, המחירים בישראל באמת יקרים ב-10 עד 20 אחוזים יותר מאשר בעולם אבל אני דווקא רוצה, ירון, להסב את תשומת לבך ואת תשומת לבם של המאזינים לאחת המסקנות המדהימות של הועדה- שעומדות בסתירה מוחלטת למדיניות שאותה ועדה עצמה הכריזה עליה ברגע שהיא מונתה. וזה, הרי מה הועדה עשתה מיד כתשובה למחאה? החליטה שצריך לפתוח את הגבולות לחלוטין להיצף של יבוא חסר בקרה. ואז כשהמדינה תוצף בשפע של סחורות מכל המינים והסוגים, הכל יהיה נורא נורא זול.
דיברו אז על גבינות, חלב, להכניס ולהוריד מחירים…
הכל, גבינות, חלב, טונה, כל מני מוצרים בני קיימא ואז אם רק נפתח את הגבולות תהיה כאן שמחה וששון וכולם ישלמו נורא מעט כסף וכולנו נהיה מאוד מאושרים. אז קודם כל שכחו, כשדיברו על הדבר הזה, מדבר אחד מאוד “שולי” והוא שיש בישראל תעשיית כחול-לבן ענקית שמפרנסת עשרות אלפי עובדים והיצף של יבוא ממדינות כמו טורקיה או סין שלא משלמות שכר מינימום, ששלמות פרוטות ואין לנו אפשרות להתמודד איתן אם אנחנו רוצים להיות מדינה מפותחת ולא מדינת עולם שלישית, היצף כזה של סחורות פשוט יביא להרס תעשיית כחול לבן ולפיטורי עשרות אלפי עובדים.

יש אנשים שהם קפיטליסטים קיצוניים והם אומרים “לא אכפת לי. אני מוכן שעשרות אלפי איש ימצאו את עצמם בלי עבודה, שלא תהיה תעשייה כחול לבן, העיקר שהמחירים יהיו זולים”. אז מה הדבר המדהים ש קורה עכשיו במסקנות של אותה ועדת קדמי עצמה. הועדה אומרת שבכלל אין קשר בין תשומות לבין המחיר. כלומר כשהתשומות עולות, כשנגיד, לרשת השיווק המוצר עולה יותר, אז נכון גם המחירים עולים אבל גם כשהתשומות יורדות המחירים עולים. זאת אומרת שאנחנו מפסידים פעמיים. פעם אחת מפסידים מקומות עבודה בתעשייה ישראלית…

אז מה, זה הכל למען הרווח של מי שמוכר לנו?
בסוף כן, בסוף מסתבר שהריכוזיות המשמעותית ביותר נמצאת אצל רשתות השיווק.

תאריך פרסום:04/06/2012