היכנסו וצפו ביו”ר האופוזיציה מתראיינת לחגי גולן בתוכנית “בארבע עיניים”. “המס העקיף כאן מטורף; זה גם מס טיפש שגם עניים מרודים משלמים אותו”
חגי גולן, גלובס T.V
22.5.12
ח”כ שלי יחימוביץ’ תוקפת היום (ג’) את המדיניות הכלכלית של רה”מ בנימין נתניהו, אותה היא מכנה “מיושנת”, טוענת שהמחאה החברתית לא תתפרץ מחדש בקיץ וקוראת להפחית את נטל המס העקיף בישראל, אותו היא מכנה “מס טיפש”.

“כל העיסוק האינטנסיבי, המחאה תחזור או לא תחזור, אני אנהיג את המחאה, הוא ינהיג את המחאה, מי יהיו מנהיגי המחאה – זה עיסוק נורא מלאכותי. הכוח של המחאה הייתה שהיא בקעה באמת ממעמקים פנימיים, בלי יד מפלגתית, בלי כוח מכוון. היא יצאה מציבורים מאוד גדולים, היה לה קונצנזוס מטורף בחברה הישראלית, תמכו בה ערבים ומתנחלים וחרדים ובוודאי מעמד הביניים והמרכז הפוליטי. כשמתכננים מחאה יותר מדי, יש בזה אוקסימורון, זה לא הולך ביחד”, אמרה יחימוביץ’ בראיון לעורך “גלובס” חגי גולן בתוכנית “בארבע עיניים”.

יחימוביץ’ טוענת כי נתוני הצמיחה שמציגים נתניהו והאוצר אינם משקפים רווחה, כיוון ש”אם כתוצאה מהמדיניות הכלכלית הזאת יש יותר ויותר עניים עובדים במסות בלתי אפשריות… ואם מעמד הביניים קורע תחת הנטל ונשחק; ואם מדינת ישראל נמצאת במקום הלפני אחרון ב-OECD בהשתתפות של הממשלה בשרותים האזרחיים, כמו בריאות, חינוך, משפט, צדק; ואם אנחנו במקום הראשון ב-OECD בפערים בין עניים לעשירים; ואם זוג צעיר לא יכול לרכוש קורת גג – אז משהו מאוד מאוד בסיסי לא בסדר, כי כלכלה היא בשירות האדם, היא לא איזו נוסחה מתמטית שאתה מצייר ומתחרה בה עם מדינות אחרות. כאן יש כשל מאוד מאוד עמוק ומתמשך… בנימין נתניהו הוא המנהיג הכלכלי שלנו בעשור האחרון; תגיד לטוב או לרע – אני אומרת לרע, כי כבר מ-2003 המדיניות הכלכלית שלו היא מדיניות קפיטליסטית, מאוד מיושנת, מתאימה לשנות ה-80, מילטון-פרידמניסטית, תאצ’ריסטית, רייגניסטית… הוא עדיין בשנות ה-80″.

– אבל משהו השתנה בשנה האחרונה. אחרי המחאה ודוח טרכטנברג הוא חזר בו מהורדות המסים הישירים שהיו מתוכננות והוא בעצם עשה כל מיני פעולות שאולי קצת היוו איזו שהיא תפנית במדיניות שלו, את לא חושבת?
“יכול להיות שהוא פה ושם עשה איזו נסיגה טקטית, אבל אתמול התפרסם דוח מאוד מעניין – דוח הכנסות המדינה ממסים – וזה בעצם העשור של נתניהו מבחינת קביעת מדיניות המס. אנחנו רואים שהכנסות המדינה ממסים עקיפים, כמו מע”מ או מס על הדלק, יותר גדולות מהכנסות המדינה ממסים ישירים פרוגרסיביים, כמו מס הכנסה או מס חברות. זה דבר מטורף, זה בדיוק בדיוק מנגנון מחולל אי-שוויון מאוד קשה, מס ישיר הוא מס חכם וצודק. חצי מהעובדים בכלל לא מגיעים לסף המס, הם עניים ולכן הם לא משלמים אותו, אך הוא מתחלק באופן פרוגרסיבי בין מי שיש לו הכנסות כי מי שיש לו יותר משלם יותר. מס עקיף הוא מס טיפש, הוא מס שמשלמים אותו גם עניים מרודים וגם עניים, ואם הממשלה מקבלת את הכנסותיה בעיקר ממסים עקיפים, מסים שמחוללים אי-שוויון – אז האי-שוויון כל הזמן גדל”.

– תהיי ראש ממשלה?
“אני מקווה שכן”.

– את יכולה להעריך מתי?
“זה כבר מוגזם, אבל ביום מן הימים אני חושבת שזו שאיפתו של כל אדם פוליטי; וכיוון שאני אדם פוליטי מאמין שרוצה לשנות את פני החברה, אני מקווה, אם כי בדחילו וברעדה, שאני אגיע למקום הזה”.

תאריך פרסום:22/05/2012