כלכלת גרמניה זכתה לתמיכה אחרי נפילת היטלר. היום עליה לסייע לכלכלות האירופיות שבמצוקה
כלכליסט
21.5.12

הבחירות ביוון שהעמיקו את אי־היציבות במדינה, ניצחונו של נשיא סוציאליסטי בצרפת, ואיתותים בדבר אובדן התמיכה הציבורית בקנצלרית השמרנית של גרמניה אנגלה מרקל – כל אלה סימנים המעידים שהזעזוע הכלכלי־חברתי הפוקד את אירופה רחוק מפתרון הנראה לעין. שיעורי האבטלה גבוהים – שבכמה מדינות מגיעים ל־50% בקרב הצעירים – מסכנים את המרקם החברתי ביבשת ומחייבים את מנהיגיה להכריע במהירות בין שתי אופציות מנוגדות.

האופציה הראשונה היא להגביר את מדיניות הריסון והצנע מתוך כוונה להבריא את המשקים הכושלים של מדינות כמו יוון, ספרד ואיטליה. השנייה היא לנהוג בכיוון הפוך ולנקוט מדיניות תקציבית מרחיבה שתגביר את הסיוע שנותנות המדינות העשירות ובראשן גרמניה למדינות במצוקה, גם במחיר של אינפלציה מסוימת.

בשתי האופציות גלומים סיכונים וסיכויים, אך הסיכון באופציה של החרפת הצנע גדול יותר. אין זה מקרה שבבחירות ביוון הרימה לפתע ראש תנועת ימין פשיסטית, כפי שאין זה מקרה שבצרפת “הפתיעה” מארי לה־פן בהישג אלקטורלי גדול. מדיניות פיסקאלית מצמצמת בעידן משבר כלכלי מגבירה את האבטלה ומחזקת את המרירות והתסכול בקרב שכבות חברתיות רחבות. אם אירופה תבחר בצמצומים וצנע היא תביא להעמקת הבקיעים באחדות האירופית ואולי גם לפירוקה, או לפחות לפרישת מדינות לא מעטות מגוש היורו. התרחשות זו תלווה בתנועות מחאה של מרי אזרחי ולקריסת משטרים וערכים של דמוקרטיה ליברלית.

על גרמניה, שמובילה את אירופה, לבחור באופציה השנייה של סיוע למדינות החלשות באירופה, באמצעות הרחבת התקציב והאשראי של הבנק המרכזי האירופי. רק מדיניות זו עשויה להחזיר את אירופה לצמיחה, לסייע להורדה הדרגתית של הגירעונות הגדולים של חלק ממדינות דרום אירופה, ולשקם את המרקם החברתי המתערער.

הגרמנים מבינים את גודל השעה אך חוששים מאינפלציה, בצל הזיכרונות מהאינפלציה הנוראה שהתרחשה אצלם בין מלחמות העולם, והביאה למשבר כלכלי קשה שבעטיו עלה היטלר לשלטון בבחירות דמוקרטיות. זה לא התרחיש היום. על הגרמנים לזכור את הימים שלאחר מלחמת העולם השנייה עת הושט להם סיוע נדיב באמצעות תוכנית מרשל, שבעזרתה הפכה גרמניה למעצמה כלכלית. כשם שכלכלת גרמניה ההרוסה זכתה אז לתמיכה של הקהילה הבינלאומית, כך עליה לסייע היום לכלכלות האירופיות שבמצוקה. הבחירות הקרבות בגרמניה הן הזדמנות לשינוי המדיניות השמרנית ולהוביל את היבשת לצמיחה כלכלית ושיקום חברתי.

הכותב הוא ח”כ מטעם העבודה, לשעבר כלכלן בכיר בבנק העולמי ויו”ר ועדת הכספים

תאריך פרסום:21/05/2012