פורסם ב”מקור ראשון”
16.12.11

כמה חודשים לפני הפריימריז בעבודה שלחה ח״כ שלי יחימוביץ׳ מכתב לפעיליה שבו היא מספרת על תמיכה הולכת וגוברת בה מצד אנשי ימין ואפילו מתנחלים. ״אני מקבלת הרבה מאוד מיילים של תמיכה מאנשי ימין, שותפים לדרך החברתית-כלכלית, ובחודשיים האחרונים הם אפילו התפקדו למפלגה, לרבות תושבי התנחלויות”, כתבה יחימוביץ׳ בחדווה. ״לא אסתיר שזה חשוב ומשמעותי בעיניי, כפי שאני טורחת להבהיר שוב ושוב: העיסוק האובססיבי בימין ושמאל מדיני לא רק שאינו מביא לתוצאות ואינו קשור אליהן, אלא שבינתיים עברה המדינה תהליכים הרסניים שהביאו לריקבון פנימי כזה, שגם שלום כולל במזרח התיכון לא ירפא״. אלא שאז הגיעו הפריימריז וכל ניסיון לברר עם המטה של יחימוביץ׳ לגבי המתנחלים ואנשי הימין שאוהדים את יחימוביץ׳ עלה בתוהו. אלו היו הימים שבהם ח״כ יחימוביץ׳ הודתה ב״אשמה״ שהיא לא שונאת מתנחלים, איננה חושבת שמפעל ההתנחלויות הוא חטא ואף הזכירה כי מייסדי המפעל ביהודה ושומרון היו לא אחרים מאשר אנשי מפלגת העבודה: רבין, פרס וכל החבר’ה הטובים של המערך. בעקבות אותן הצהרות זכתה יחימוביץ׳ לקיתונות של בוז מצד עמיתיה למחנה. ״בוגדת״ ו”כופרת״ היו חלק קטן מהמחמאות שנזרקו לעברה, מה שגרם לכך שאנשי יחימוביץ׳ די ניסו להעלים את העובדה שיש מתנחלים, ואפילו אנשי מאחזים, שהתפקדו למענה.

דתיים סביב לה

כיום, ח״כ יחימוביץ׳ עומדת בראש המפלגה וקצת פחות חוששת מיריביה, ועל כן אפשר להעיף מבט קרוב יותר באנשים שמקיפים את סביבתה הקרובה. החיפוש אחר ״מתנחלי העבודה״ הצליח לגלות תופעה מעניינת שמתרחשת בשנים האחרונות, והיא התפקדות הולכת וגוברת של צעירים דתיים למפלגת העבודה. לא מדובר בשטף וגם לא בהצפה של כיפות סרוגות, אבל בהחלט מדובר בתופעה בולטת. מספיק להביט באנשים שמקיפים את יחימוביץ׳ ולראות את הכיפות שמסתובבות סביבה, וזה עוד בלי לדבר על הדתל״שים. בין הסרוגים שהתנחלו סביב יחימוביץ׳ אפשר למצוא את יאיא פינק, ג׳ינג׳י ירושלמי והדובר של המשמרת הצעירה, את נועם פורר שמנהל את התקשורת האינטראקטיבית של יחימוביץ’ והיה ראש תא הסטודנטים של העבודה באוניברסיטת בר אילן, את יותם ברום שהיה יו״ר אגודת הסטודנטים במכללת סמינר הקיבוצים והיום הוא יועצו של ח״כ אבישי ברוורמן, את רואי רביצקי, הבן של פרופ׳ רביצקי ופעיל במשמרת הצעירה בירושלים, את יהודה לוינגר שהקים את החוג הדתי במפלגת העבודה ועוד אחרים, כולם צעירים דתיים בשנות העשרים לחייהם שמצאו את ביתם הפוליטי במפלגת הפועלים. אגב, ריבוי הדתיים במפלגה עושה את שלו ובשבוע שעבר הוקם ״בית המדרש ברוח ערכי תנועת העבודה”. הרב בני לאו כבר הספיק להעביר שם שיעור על ״צדק ותפיסת עולם חברתית ברוח היהדות״, ובנוסף לכך התחדש במפלגה ״החוג הדתי בכנסת״ שמטרתו ללבן סוגיות שקשורות לדת ומדינה.

חוג בית במאחז

“יש היום הרבה יותר דתיים במפלגת העבודה״, קובע יאיא פינק. ״היום, כשאני אומר לחבריי הדתיים שאני פעיל של יחימוביץ’, כבר לא קיימות התגובות השליליות שהיו פעם, אם כבר אז להפך. לכן הצלחתי לשכנע גם דתיים להתפקד לעבודה״. המחאה החברתית, ש״לא תפסה״ בציבור הדתי, זוהתה עם ח״כ יחימוביץ’, שגזרה את הקופון על המחאה. נועם פורר, שחברתו סרגה לו כיפה אדומה עם סמל של תנועת העבודה, מספר שדתיים שהזדהו בכל זאת עם המחאה ולא מצאו ביטוי פוליטי במפלגות המגזריות נוטים ללכת לכיוון יחימוביץ׳ כי בסופו של יום ״גם דתיים צריכים לשלם שכר דירה״ ולא רק להתעסק בד’ אמות המגזר.

כאמור, לא רק דתיים ירושלמים התפקדו לעבודה אלא גם מתנחלים. אחד מהם הוא יאיר היזמי, תושב נוקדים ומורה במקצועו, שחושב שיחימוביץ׳ שוברת את המסגרות הפוליטיות הישנות. ״אני חושב ששלי מבטאת בגרות פוליטית בזניחת קו השנאה המיתולוגי הזר, בין ימין ושמאל״, אומר היזמי למוצש. ״הדרך של המתנחלים להגיב לדבר כזה היא לדעתי לא ב׳חיבוק דוב׳ שאומר ׳הנה סוף סוף היא באה אלינו’, אלא בדיוק באותה מטבע שטבעה יחימוביץ׳ – שעניינו להשתחרר מהשיח הישן בין ימין לשמאל ולומר שמה שיותר חשוב לנו מקביעת הגבולות זז שאלת כללי המשחק והשיח על הפנים של החברה הישראלית״. ההחלטה להתפקד לעבודה גררה סקרנות בקרב חבריו אבל השמים לא נפלו, מספר היזמי, כשהודיע למשפחתו שהוא מצביע לעבודה. ״כמובן שבדקתי שאבא שלי יושב על כיסא יציב לפני שסיפרתי לו”, הוא צוחק. ״אבל רוב התגובות היו אוהדות״.

״הליכוד עקר יותר״

להיזמי מצטרף אלעד זגמן, תושב מצפה דני – מאחז קראוונים באזור בנימין – שהתפקד למפלגת העבודה ואף ״דרדר” את אשתו להצביע בבחירות הבאות לעבודה. ״אכן שכנעתי את אשתי להצביע לשלי אבל אני חייב לומר שכשאני מדבר עם חברים שלי מהתנחלויות אני לא נתקל בעוינות כלשהי. להפך, יש לא מעט סימני שאלה אבל גם הרבה התעניינות, אנשים מקבלים את זה יפה״. זגמן לא מתבלבל ואומר שהוא מאוד היה רוצה להביא את ח״כ יחימוביץ׳ לחוג בית במאחז ״מצפה דני״. מיותר לציין מה יהיו התגובות בסביבתה של שלי לנוכח ביקור שכזה, אבל זגמן סבור כי הגיע הזמן לשבור את התפיסה שאומרת שהשמאל הורס את ההתיישבות ביהודה ושומרון. בפועל, טוען זגמן, הליכודניקים עקרו יותר. “אני עדיין מאמין בארץ ישראל, אבל אחרי מה שקרה בהתנתקות עם הליכוד, קשה לי לומר שאני יכול לסמוך עליהם. הליכוד מאז בגין מפנה ועוקר יישובים, בניגוד למפלגת העבודה שבעיקר בנתה יישובים ביש״ע, וכשהליכוד מפנה יישובים הוא יודע לעשות את זה בצורה הכי מכוערת שאפשר״.

״לחדש את הברית ההיסטורית״

על המפלגות הסקטוריאליות אין על מה לדבר עם החבר’ה האלה. מגזרי, חסר השפעה, חד ממדי, לא ליברלי, ושאר הסברים שונים מדוע אין סיכוי שמישהו מהם יביט מעבר לכצל’ה או להרשקוביץ, מה גם שרוב הצעירים הדתיים שמתפקדים לעבודה תומכים בפינוי יישובים. שמאלנים, אחרי הכל. אבל הסיבה העיקרית שגורמת להם להתפקד לעבודה היא הנושא החברתי-כלכלי שבוער בלבם. ״התורה בבסיסה היא תורה חברתית ואף סוציאליסטית בחלקה, ולא סתם הייתה ברית בין מפא״י ההיסטורית למפד״ל. הערכים החברתיים משותפים״, אומר יאיא פינק, ״וכנראה הגיע הזמן לחדש את הברית ההיסטורית״.

תאריך פרסום:20/12/2011