את ההצעה מגבש יו”ר הסיעה ח”כ יצחק (בוז’י) הרצוג והיא כוללת הגבלה של מספר בחורי הישיבה המקבלים פטור מגיוס בדומה ל”מתווה בן גוריון”.
פורסם ב”nrg”
22.4.12

במפלגת העבודה מתגבשת חלופה לחוק טל המבוססת על “מתווה בן גוריון” שעיגן את מתן הפטור לתלמידי ישיבות באמצעות מכסה שנתית קבועה. כעת מבקשת מפלגתו של בן-גוריון לחזור לרעיון זה, תוך התאמתו לשינויים שעברו מאז על החברה הישראלית, ובראשם השינוי הדמוגרפי. מכסות בן גוריון בוטלו בשנת 1977 על ידי מנחם בגין.

העבודה אינה הראשונה שמבקשת לחזור לעקרון המכסות של בן גוריון – לפני כחודש הציע יו”ר ועדת חוץ וביטחון ויו”ר קדימה, שאול מופז, חלופה לחוק טל המבוססת גם היא על רעיון המכסות. אולם בשונה מהצעת מופז, לפיה יוענקו בין 1,000 ל-2,000 פטורים מדי שנה, הצעת העבודה גורסת כי יש לאפשר מתן פטורים לכ-4,000 בחורי ישיבה מדי שנה, המהווים כחמישים אחוז ממחזור גיוס שנתי של בחורי ישיבות.

את החלופה לחוק טל מטעם העבודה מגבש יו”ר הסיעה ח”כ יצחק (בוז’י) הרצוג והיא נדונה אתמול בועידה הרעיונית של מפלגת העבודה וזוכה לתמכתה של יו”ר המפלגה ח”כ שלי יחימוביץ. הרצוג מתכוון להציג את הצעתו היום, ב”מאהל הפראיירים” בירושלים. לדברי הרצוג, אשר לפני 12 שנה כמזכיר הממשלה היה חבר בוועדת חוק טל, הפתרון שמציעה העבודה הוא המעשי ביותר, שיכול לקדם אותנו להשגת שוויון בנטל תוך כדי שמירה על מעמדו הייחודי של עולם התורה בישראל.

“נתניהו מורח את הסוגיה ונלחץ אל הקיר על ידי שותפיו הקואליציונים”, טען הרצוג, “ואילו הצעת מופז נראית כלא ישימה כי היא קצונית מדי. בן גוריון היה חכם מאוד בהצעתו. הוא פטר 400 בחורי ישיבות מדי שנה כשהיישוב היהודי מנה 600 אלף והיום בישראל 6 מליון יהודים. לכן יש לשמור על אותו יחס ולקבוע מכסת פטור ל-4,000 תלמידי ישיבות”.

לפני כחודשיים, בפסיקה דרמטית, קבע בג”ץ כי חוק טל לא יוארך, וכי על הכנסת לחוקק חוק חדש עד ל-31.7.12, היום האחרון לפני היציאה לפגרת הקיץ. החלטה זו הנה בעלת משמעויות פוליטיות גדולות עד כדי הקדמת הבחירות, שכן קיים פער עצום בעמדותיהן של המפלגות החרדיות אל מול ישראל ביתנו.

על פי הצעת הרצוג, שתובא בקרוב לדיון בסיעת העבודה, מעבר לפטורים שיוענקו, ישרתו כל שאר החרדים בשירות צבאי או אזרחי. ח”כ יוחנן פלסנר, שריכז את הצעת החוק שתציע קדימה בראשות מופז, אמר בתגובה כי הוא “שמח שבמפלגת העבודה הגיעו לאותה מסקנה, שצריך להחזיר את עקרון בן גוריון”.

תאריך פרסום:23/04/2012