תיאור כללי

מערכת הבריאות הציבורית היא נדבך מרכזי של מדינת רווחה, שמשפיע על חיי אדם יותר מכל תחום אחר. בעשור האחרון תקציבה בישראל נשחק מאוד, והיא סובלת ממצוקת כח אדם וציוד, כפי שמשתקף בדוחות רבים שפורסמו בנושא. דוחות ה-OECD ממקמים את בתי-החולים בישראל כעמוסים ביותר בעולם המפותח, ושמים אותנו בתחתית הטבלה מבחינת השתתפות הממשלה במימון מערכת הבריאות (בעוד שלפני 20 שנה היינו קרוב לממוצע ה-OECD). סדרת דוחות של מבקר המדינה ומשרד הבריאות חשפו בעיות חמורות, בהם זיהומים בבתי החולים שגורמים למותם של יותר מאלף ישראלים בשנה, ליקויים בטיפול בקשישים במחלקות הפנימיות, ליקויים בטיפול בחולים בחדרי-מיון ועוד . במערכת קיימים גם פערים גדולים בין אזורי הארץ השונים, שמתבטאים גם בהבדלים בתוחלת החיים ובתמותת התינוקות.

למרות התמונה המדאיגה הזו, החולים ובתי-החולים נוטים להיות מודחקים מהתודעה הציבורית, ואינם נמצאים במרכז האג’נדה של אף מפלגה. אפילו מפלגת העבודה, שהקימה את קופת החולים הכללית וחוקקה את חוק ביטוח בריאות ממלכתי, כמעט לא עסקה בנושאי בריאות בעשור האחרון, בשונה ממפלגות סוציאל דמוקרטיות בעולם. סיבה אפשרית להדחקה היא שהחולים הם אוכלוסיה חלשה, הם מתחלפים, אינם יכולים לשבות, ואין להם כח פוליטי.

החוג הוקם במטרה להחזיר את נושא מערכת הבריאות למרכז האג’נדה המפלגתית והציבורית, כדי שינתן מענה לבעיות האלה. כמעט כולם מגיעים בשלב כלשהו לבית-חולים, וראוי שהמדינה תסייע להם כנדרש בשעותיהם הקשות, תתקן את העיוותים והמצוקות שנוצרו במערכת ותפעל לסגירת הפערים. לחוג נרשמו כ-300 חברים, בהם רבים מחברי הסיעה בכנסת, לרבות הרצוג ויחימוביץ’. הוא אושר רשמית בועידת המפלגה בינואר 2014.

הפעילות כוללת:

  • מפגשי-מליאה של החוג, חלקם לדיונים פנימיים וחלקם למפגשים עם ח”כים ומומחים, ללימוד נושאים והצפת בעיות. בין המשתתפים עד כה: הח”כים יצחק הרצוג, שלי יחימוביץ’, סתיו שפיר, עומר בר-לב, איציק שמולי ומיקי רוזנטל, שר הבריאות לשעבר אפרים סנה, מנכ”ל המשרד לשעבר ד”ר איתן חי-עם, עיתונאי הבריאות רן רזניק ורוני לינדר-גנץ, חבר ועדת גרמן פרופ’ גבי בן-נון, המומחים למערכות בריאות פרופ’ נדב דוידוביץ’ ופרופ’ דני פילק (מחברי דוח הבריאות של המחאה החברתית), מנהל ביה”ח וולפסון ד”ר יצחק ברלוביץ’, יו”ר ועד האחיות של הדסה, צילה גרא, ועוד.  
  • קשר עם ח”כים של המפלגה בנושאי בריאות: הצפת נושאים שעלו אצלנו לידיעתם ולהעלאת שאילתות או הצעות חוק לגביהם, מענה לבקשות למידע בנושאי מערכת הבריאות, בקשת התייחסות לנושאי בריאות ממועמדים בפריימריז, השתתפות בכנסים רלוונטיים בכנסת ועוד.
  • פעילות בצוותים ללימוד נושאים והצעת תוכניות פעולה, בכלל זה בנושא מחירי התרופות בישראל, הרפורמה בשירותי בריאות-הנפש ונושא הביטוח הסיעודי.
  • סיוע לקמפיין הבחירות של המפלגה בתחום הבריאות: הפקת וחלוקת פליירים, הכנת ח”כים לפאנלים בנושא הבריאות, סיורים בנושא (כולל סיקור בעיתונות), ועוד.
  • פעילות שוטפת של חברים בחוג בנושאים שעל הפרק. פעלנו בנושא דוח גרמן ותוכנית השר”פ בשיתוף עם המשמרת הצעירה של המפלגה ועם מטה הפעולה נגד השר”פ.
  • פעילות הסברה: כתיבת טורים בעיתונים ומכתבים למערכת שפורסמו (כלכליסט, הארץ, וואלה), ריאיון לחדשות ערוץ 1. כמו-כן הקמנו דף פייסבוק של החוג וקבוצות פייסבוק שעוסקות בתחום.
  • יצירת קשר עם גורמים חיצוניים והצפת בעיות. יצרנו קשר עם מספר ארגונים חברתיים בתחום וגם עם השר ליצמן (שקיבל לאחרונה לפגישה את מרכז החוג).

אנו עדיין בתחילת הדרך בטיפול בנושא מורכב וחשוב, ונשמח להצטרפות חברים נוספים. חברי החוג כוללים חברים שמכירים את המערכת מצד המטופלים ומשפחותיהם, כאלה שמכירים במסגרת עבודתם, ובעיקר חברים רבים שרואים בתחום הזה נושא חברתי מרכזי. מקווים שתצטרפו!

החוג לתיקון מערכת הבריאות