שלי על פרשת נתן אשל ב”עושים צהרים” בגל”צ: “מטריד אותי המסר הלקוי ביותר שבוקע מלשכתו של ראש ממשלת ישראל, זה מסר לא מוסרי, לא חינוכי, מזיק ביותר”
יעל דן, גל”צ
15/05/12

עבר חודש וחצי מאז שנתן אשל היה אמור להיעדר מהסביבה ואין בכנסת ולו פוצה פה ומצפצף אחד.
“הנה, אני פוצה את פי ואני מתכוונת גם לעשות יותר מזה בעניין, גם לפנות לנציבות שירות המדינה. זאת סיטואציה בלתי נסבלת, ונתן אשל לא מעניין אותי לצורך העניין. מטרידים מיניים יש רבים – הייתה עסקת טיעון והיו פניות חוזרות ונשנות מטעמו של אשל והוא ביקש מסמך רשמי מנציבות שירות המדינה שמעיד שלא היה אופי מיני להטרדה, והנציבות סירבה להנפיק לו מסמך כזה. כלומר, העובדה שנתן אשל הוא אדם שככל הנראה הטריד מינית והוא ממשיך להסתובב במרחב, נתן אשל עצמו לא מטריד אותי – כמוהו יש רבים – מטרידה אותי מאוד התנהגותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מתחילת הפרשה עת כינה את הדברים ‘רכילות’ ואח”כ הייתה תחושה שהוא בא חשבון עם האנשים שחשפו את הפרשה וכאן מתברר שהוא לא מציית אחר הנחיות נציבות שירות המדינה, כשמסר כזה של קבלה סלחנית של הטרדה מינית ואפשרות של למטרידן להמשיך להיכנס בתוך המרחב בו הוא הטריד, למרות ההנחיות, כשמסר כזה יוצא מלשכתו של ראש ממשלת ישראל, זה מסר לקוי, לא חינוכי, משדר תחושה של ייאוש לנשים בכלל שהוטרדו במקומות העבודה, כי הן יודעות שאין להם אל מי לפנות החל מעכשיו.

יותר מזה, ראש הממשלה השמיע ביקורת קשה על שלושת האנשים במשרד שדיווחו על ההטרדה ונזף בהם.
בכנות, זה לא מתאים לבנימין נתניהו. יש לו חינוך אמריקאי, הוא יודע מה המשמעויות של הטרדה מינית. הוא ההתנהגות שלו כאן היא בלתי נסבלת והיא עיקשת ויש אמירה שיוצאת מראש הממשלה שאחראי באופן הבכיר ביותר על שלומם של אזרחי ישראל ושל אזרחיות ישראל, אמירה שהטרדה מינית זה בסדר ואדם שהטריד מינית יכול להמשיך ולעשות את מבוקשו.

הוא לא הוגדר כמי שהטריד מינית, זה הוגדר כהטרדת עובדת, רשמית.

אמרתי בתחילת דבריי, אמנם לא נקטו הליכים פליליים, כיוון שהושג הסדר בינו לשירות המדינה, במסגרת אותו הסדר הנציבות סירבה להנפיק לו אישור שלא היה מדובר בהטרדה עם אופי מיני. המינימום הוא לפנות את המרחב שבו הוא לכאורה הטריד. מה יחשבו גברים במקומות העבודה? שרואים עמיתה לעבודה מוטרדת ורוצים להושיט לה יד לסיוע, הרי רוב הגברים הם לא מטרידנים, אלא אנשים עם מוסר ומצפון, המטרידנים הם קבוצה קטנה שעושה שמות שוב ושוב בנשים שונות. מה יחשוב אותו גבר שעמיתה שלו למשרד מוטרדת? למי הוא יתלונן? הרי אם ראש הממשלה בעצמו גם בא חשבון עם מי שמבקש לסייע למוטרדות וגם משאיר את המטרידן מסתובב בחצרו. יש דבר שהוא מכאיב לי, אני מתעסקת כל כך הרבה שנים בסוגיה הזאת, הייתה תחושה בעשור האחרון שאנחנו בפתחו של עידן חדש, שנשים צעירות יודעות שיש להן זכות על גופן, שאיש לא יכול לגעת בהן בניגוד לרצונן, הייתה תחושה שנכנסנו לעידן שבו יש תודעה עמוקה לכבודה של האישה וכאן בכל ההתנהלות סביב סיפור נתן אשל יש רגרסיה איומה ופרימיטיבית שלרגע חשבנו שהיא מאחורינו.
מטריד אותי המסר הלקוי ביותר שבוקע מלשכתו של ראש ממשלת ישראל, זה מסר לא מוסרי, לא חינוכי, מזיק ביותר. “

תאריך פרסום:15/05/2012