שלי בריאיון ל’העולם הבוקר’, עם הילה קורח ואברי גלעד, בערוץ 2:

פורסם ב:

‘העולם הבוקר’, ערוץ 2

…אני לא רוצה לחיות במדינה שבה כל כתב האישום ככתבו וכלשונו כפי שכותבת אותו הפרקליטות, מתקבל בבית המשפט ככזה ראה וקדש. ולכן הרצף הזה של החוליות של שלטון החוק הוא ממש קריטי וחיוני ועוד דבר שחשוב לי להגיד- אני רוצה לחיות במדינה שבה כולם שווים בפני החוק. שבה דין ראש ממשלה, נשיא, חבר כנסת, יושבת ראש אופוזיציה, בעל הון, פועלת ניקיון, פועל בפס ייצור, מורה, פקיד בנק ואנשים רבים אחרים, שכולם כולם שווים בפני החוק בלא מורא ובלא משוא פנים, כשמגיע מידע מרשיע ויש חקירה ויש צורך להגיש כתב אישום, יוגש כתב אישום נגד כל אדם.

אז תני לי לשאול את זה אחרת בגלל שאנחנו עדים בכמה שנים האחרונות לזה שכל מני אנשי ציבור שנחשדים בכל מני עניינים, בסופו של דבר מפילים את זה על אנשים אחרים בסביבתם. בדרך כלל זה או נשותיהם, כשמדובר בעוזרות משק הבית, במקרה הזה בשולה זקן שהורשעה אתמול למרות שאהוד אולמרט עצמו לא הורשע. בעיקר נשים במקרה הזה.

חשוב לי במיוחד להגיד לך משהו בעניין הנשים כי בדיוק אתמול הגשתי שאילתא בעניין הזה ואת צודקת במאה אחוז. אבל תראי כמה הרשעות היו רק בזמן האחרון. יושב עכשיו מאחורי סורג ובריח אדם שהיה שר האוצר של מדינת ישראל, אברהם הירשזון. לא מזמן הורשע אדם שהיה נשיא המדינה בשורה… זה עבירות מין וזה תיק לא פשוט בכלל כי דווקא בעבירות מין יש לך רק שני נוכחים בחדר. ועוד כהנה וכהנה שורה ארוכה של הרשעות. לפעמים הפרקליטות מצליחה ולפעמים היא לא מצליחה. גם הפעם לא נשמע ולו מילת ביקורת אחת על הפרקליטות בפסק הדין והשופטים יודעים למתוח ביקורת על הפרקליטות. גם אין ויכוח לגבי התשתית הראייתית ולגבי העובדות. יש ויכוח לגבי היסוד הנפשי והפרשנות של הדברים.

ולגבי הנשים, רק אתמול, באופן מקרי, קיבלתי תשובה לשאילתא שהגשתי לשר המשפטים- איך זה שהוגשו כתבי אישום רק נגד נילי פריאל ונגד אשתו של יהודה וינשטיין בגין העסקה של עובדת זרה? הרי העובד הזר והעובדת הזרה… התשובה הייתה מאוד פורמליסטית, שכתב האישום הוגש נגד המעסיק. ואז שבתי ושאלתי את שר המשפטים- אבל המעסיק היה משק הבית, התשלום לאותו עובד בלתי חוקי יצא מאותו חשבון בנק, למה כתב האישום הוגש רק נגד הנשים? התשובה שוב הייתה- על פי החוק, רק המעסיק. ואז שבתי ושאלתי- אבל אנחנו לא יודעים מי המעסיק הפורמאלי כי אין תלוש שכר, כי ההעסקה לא חוקית. כאן זה באמת אנומאלי לחלוטין.

להערכתך, תוך כמה זמן הוא (אולמרט) חוזר לפוליטיקה?

אין לי מושג, אני לא פרשנית פוליטית.

את מעוניינת שהוא יחזור לפוליטיקה? זה יעשה לך טוב?

תראה, אהוד אולמרט, אני אהיה כנה אתכם, מעולם לא היה המנהיג שלי, מעולם לא הזדהיתי איתו פוליטית…

למרות שהוא היה גמיש יותר בנושא המדיני מראש הממשלה המכהן

יכול להיות, אבל מבחינה כלכלית מדובר בתאומו הסיאמי של בנימין נתניהו. מדובר באדם שהשקפת עולמו ניאו-ליברלית קפיטליסטית מאוד. ובשלוש שנות כהונתו כראש ממשלה, לא רק שלא הייתה הבקעה בנושאים מדיניים, אלא שהיו שתי מלחמות. לכן, כשאני בודקת את העובדות בוודאי אין לי העדפה. תראו, אני עומדת בראש מפלגה שהיא אלטרנטיבה שלטונית לבנימין נתניהו. יש לי מספיק אתגרים ומשימות כיושבת ראש המפלגה שלי. אולמרט הוא לא הבעיה של המפלגה שלי אלא בעיה של קדימה או של כל מסלול אחר. זכותו, אם הוא יעבור את כל המסלול המשפטי, לחזור לפוליטיקה והציבור ישפוט. הציבור ישפוט מי הוא רוצה כראש ממשלה.

יש האומרים שבימים אלו ממש, בגלל עמדתך בעניין חוק טל, החרדים פתאום… מדברים על זה שלפי ההתנהלות שלך בכל מה שקשור לשוויון בנטל וחוק טל, שוקלים לפרק את הברית ההיסטורית עם הליכוד ולחבור אלייך. את רואה בזה מחמאה?

קודם כל אני שמחה שרואים בי מועמדת לראשות הממשלה וכאשר אני אצטרך להיקרא לנשיא אני בהחלט ארצה מכמה שיותר מפלגות להמליץ עליי. אני חוששת שהתסריט הזה לא יקרה ושהמפלגות החרדיות ימליצו כדרכן על בנימין נתניהו, זה התסריט הפוליטי היותר ריאלי.

אבל כשאומרים שהם ימליצו עלייך או שהם מתקרבים אלייך. זה לא גורם לך לבדוק מחדש את עמדותייך?

לא , זה גורם לי לחשוב שיש כאן מניפולציה וניסיון לחץ על בנימין נתניהו, אני לא מחמיאה לעצמי עד כדי כך. הם גם מכירים את עמדתי בעניין חוק טל, הם יודעים שלו אני ראש ממשלה יגויסו לצה”ל יותר חרדים מאשר בכל מתווה שקיים היום. אני פשוט לא אעשה את זה תוך כדי גזירת קופון פוליטי, אני לא אעשה פוטו-אופים בהפגנות, אני לא אעשה את זה על בסיס של שסע ושנאה אבל בהחלט אני חושבת שאחת המשימות הלאומיות היא לשלב את החרדים בחברה הכללית, קודם כל בשוק העבודה וגם בצבא כמובן. המתווה שלי, כשהוא יגיע, הוא יהיה, בלי מדון ובלי ספינים פוליטיים.

עמדתך בנושא צבא מקצועי?

אני נגד צבא מקצועי. אנחנו צבא העם, החובה של השירות בצבא העם היא חובה בסיסית, היא חלק מהסולידריות החברתית במדינה, היא חלק מצורך לאומי…

יש עוד עם בכלל?

תראה, זה לא שאלה שאני מקלה בה ראש, כי אחת המשימות שלי כמי שעומדת בראש מפלגה, כנבחרת ציבור, זה לייצר אתוס מכונן משותף לכולם, לכל מי שחי פה תחת כיפת השמיים הזאת ולא לחיות חיים פוליטיים על שפתות השסע. זה לא בעיה לחיות חיים פוליטיים על שפתות השסע. חרדים – חילונים, ימין – שמאל, ערבים – יהודים, זה גם חומר בערה נורא טוב וזה גם מביא מנדטים, להסית לשנאה.

אז איך את מתחילה לטפל בחוק טל?

קודם כל יש דבר מדהים. מעולם, מעולם, שום שר ביטחון ושום ראש ממשלה לא ניסו לעשות את הדבר הפשוט ביותר- לגייס קודם כל, בכל מתווה מדברים על שלבים, קודם כל את החרדים בני ה-18. לא בני ה-22 המטופלים בילדים, שיעלו לצבא הון תועפות ויהיו מעמסה על המערכת, לא נעשה ניסיון לגייס בני 18 שלא לומדים בישיבות ויש אלפים כאלה. פשוט שולחים אותם הביתה. ואם יגייסו אותם לא יהיה מנהיג חרדי אחד שיעיז להתנגד לזה כיוון שממילא לא לומדים בישיבה. הנה למשל, אני ישיבתי בוועדת תקציב הביטחון. היו תחנונים מצד הממסד החרדי לפתוח עוד גדוד נח”ל חרדי. ומשרד הביטחון אמר- לא מתאים לנו, זאת הוצאה מוגזמת. לכן, צריך לעשות דברים שיש להם משמעות ולא סתם לגרוף קופון פוליטי.

אנחנו רוצים גם לדבר איתך על הדוח של אדמונד לוי.

אני לא מבינה את הסידור הזה, הממשלה מזמינה חוות דעת משפטית, כבקשתך, משופט…

זה קרה כבר בדו”ח טלי ששון. התקדים נקבע.

אז בעיניי מי שיש לו את הסמכות לקבוע תקדימים משפטיים הם בתי המשפט בישראל, מה שמחזיר אותנו לתחילת שיחתנו. והסוגיה היא לא סוגיה משפטית, בכל הכבוד. זאת סוגיה מדינית. ותצטרך לקום כאן ממשלה שתהיה מוכנה ללכת לפשרה ולהסדר. אנחנו תחת קיפאון מדיני טוטאלי היום והקיפאון המדיני הטוטאלי הזה, שגורם נזק גדול לישראל גם בהיבט הבינלאומי וגם בהיבט הכלכלי, פחות רוצים להשקיע במדינה שהיא בלב מזה”ת שהוא ממילא בוער. אבל הפתרון הוא פתרון מדיני. חוות דעת משפטית כזאת או אחרת לא תעלה ולא תוריד. זאת הסחת דעת. דרוש מנהיג אמיץ שיוביל מהלך מדיני תחת קונצנזוס והסכמה של העם.

תודה רבה שבאת

תודה רבה.

תאריך פרסום:11/07/2012