שלי על סערת השוויון בנטל: “ביצה מהבילה של אינטרסים פוליטיים, ספינים, פוטו-אופים מגוחכים בהפגנות. ניתן היה לגייס הרבה יותר חרדים אם זה היה נעשה באחריות ובהידברות”
ערוץ 2

יו”ר מפלגת העבודה ח”כ שלי יחימוביץ’ בריאיון לעודד בן עמי בערוץ 2:

 

שלום לך ח”כ שלי יחימוביץ

שלום עודד

ברוך רופא חולים

תודה

אני מבין שקולך לא נשמע בעיקר בגלל שחלית.

כן, חליתי בדלקת ריאות. האמת היא שסחבתי את זה שבוע והתעלמתי כהרגלי עד שהבת שלי שהיא מתנדבת במד”א אמרה לי- אמא, יש לך דלקת ריאות וכך היה. ואני מציעה לצופים לא לזלזל במחלה הזאת כי היא יכולה להתדרדר למקומות לא טובים.

ואת בסדר עכשיו?

כן, כמובן

יופי, אז באמת בריאות טובה. אני רוצה לדעת מה את חושבת על ההמלצות של פלסנר

קודם כל, פלסנר כוונותיו טובות, הוא בחור טוב, הוא עוסק בזה באופן מהותי ואמתי כבר כמה שנים וזה בנפשו ובדמו, מה שאי אפשר להגיד על כל השחקנים האחרים. עוד לפני שמדברים על ההמלצות לגופן, יש כאן איזה ביצה מהבילה של אינטרסים פוליטיים, ספינים, פוטו-אופים מגוחכים בהפגנות. אגב, ראיתי את הפתיח שלך, אני מבטיחה לך שגם אם הייתי בריאה ושלימה לא הייתי הולכת להפגנה הזאת, כשם שלא הלכתי להפגנות של המחאה החברתית. מתוך הבליל הזה של יצר ההישרדות, הספינים, הכותרות…

אבל אני בטוח שגם את רוצה שוויון בנטל

בוודאי שאני רוצה שוויון בנטל. בכלל אני מאמינה בשוויון בין בני אדם.

אז איך את היית עושה את זה למשל?

אני אגיד לך דבר שאולי ישמע לך מוזר. לו אני ראש ממשלה, היו יותר חרדים מתגייסים לצה”ל, הרבה יותר חרדים יוצאים לשוק העבודה ויותר חרדים רוכשים השכלה אקדמית. בלי מתווים רווי יחסי ציבור. למשל, בוא אני אתן לך דוגמה. לו היית מגייס כאן ועכשיו את כל בני ה-18, שים לב, לא בני ה-22, שאחרי שהם מתגייסים הם נטל מאוד כבד על הצבא, צריך לשלם להם שכר מינימום, את בני ה-18 שלא הולכים ללמוד בישיבות, כבר היית מקבל אלפי מתגייסים חרדים בשנה. במקום לפטור אותם כשהם מגיעים ללשכת גיוס, בלי לבדוק אם הם לומדים או לא לומדים. ולא היה מנהיג חרדי שהיה מעז להתנגד לזה. מעולם לא נעשה הניסיון הזה. מעולם.

איך למשל משווים את הנטל עם אחינו הערבים?

תראה, זה כבר סוגיה שונה לחלוטין. להחיל עכשיו צו גיוס על ערביי ישראל זה עוד דלק בערה שמשליכה עכשיו ישראל ביתנו על המדורה הזאת שבוערת ממילא ואני רוצה ממש להסתייג בשאת נפש, עודד, מהניסיון הזה ללכת על שפתות השסע בין ערבים ליהודים, חרדים לחילונים.

איש לא מבקש לגייס את הערבים לצבא, אלא יש פה בתי חולים ומכבי אש ומשטרה ואלף ואחד מקומות שאפשר באמת להפוך את כל האזרחים, שאני בטוח שאת משוכנעת בדבר הזה, כחלק מהחברה הישראלית.

כן, אפשר, וצריך לעשות את זה בתבונה ובהידברות ולא באמצעות חוק שהוא חוק גיוס בעיקרו. אגב, אני פגשתי באופן אישי כמה חבר’ה ערבים, צעירים שמתנדבים, ביקרתי בבית ספר באל זועבייה, פגשתי שם בנות מתנדבות במסגרת שהיא כמו שירות לאומי. אפשר לעשות את הדברים האלה. אפשר לעשות אותם בתבונה. אפשר לעשות אותם תוך הידברות עם החרדים, אפשר להוריד את סף ההתלהמות, את סף העוינות, את  סף הספינים הפוליטיים. יש כאן איזו תחושה שנדלקה מדורה גדולה וכל אחד בא וגוזר את הקופון שלו. אני אומרת לך עודד, באחריות, בהידברות עם העולם הזה, אפשר להגיע להרבה יותר והכי חשוב, הכי חשוב, לפני שמתעסקים בגיוס, הרבה יותר חשוב לגייס את החרדים לעולם העבודה. שיעבדו, שלא יהיו עניים, שישלמו מס הכנסה. גם זה מתווה שאפשר לפתור אותו בצעדים מנהיגותיים, לא בקללות ולא בשנאה ועוינות.

את בטוחה, אגב, שתומכי מפלגת העבודה יאהבו את החיבור שלך עם החרדים?

תראה, בינתיים מי שמתחבק עם החרדים, יושב איתם בקואליציה ונכנע להם בכל, לרבות ויתור על דבר שלי, למשל, הוא מאוד חשוב כמו נישואים אזרחיים, זה קדימה, זה הליכוד, זה ישראל ביתנו. לכן כל הספין הזה על החיבור, מופרך מעיקרו. אני אומרת לך דברים שאני מאמינה בהם. אין בונוס פוליטי בלהגיד שאפשר להידבר עם החרדים. לא לי. אין חרדי שיצביע בשבילי, הרי לא יצא לי מזה שום דבר. אני לא מתחבקת בקואליציה איתם, אני יושבת באופוזיציה ונאבקת נגד הממשלה. ועודד, אני חייבת להגיד לך על גיבור הפרשה הזאת, שאול מופז.

יש לך מילה טובה עליו?

תראה, שאול מופז היה שר ביטחון. הוא היה יכול להביא באופן אישי לגיוס מעשי של חרדים. הוא לא עשה דבר. וגם עכשיו, ההיתלות הזאת בסוגיה הזאת של השוויון בנטל, כאילו בגללה בכלל הוא נכנס לפוליטיקה. הרי עד לפני שתי דקות הוא הודיע שהוא יוביל את המחאה בקיץ, הוא לא התכוון למחאה הזאת, הוא התכוון למחאה החברתית. זה אדם שהודיע שבית לא עוזבים ועזב את הליכוד באותו יום. זה אדם שהודיע שנתניהו שקרן והוא לא ישב איתו בממשלה ובאותו ערב כבר היה בממשלה. זה אדם שהודיע שהוא לוקח פסק זמן מהפוליטיקה ובאותו יום חזר. כל המלל וכל הרטוריקה שהוא יאמר היום, מחר או מחרתיים בהקשר של חוק טל היא עקרה מתוכן. היא בגדר ספין פוליטי חסר שחר והדבר העגום שקרה, שהציבור איבד את האמון שלו במלים של הפוליטיקאים, מפני שלמילים האלה כבר אין יותר משמעות.

אני רוצה לשאול אותך לסיום לגבי הכוונות אולי של דן חלוץ לבוא למפלגת העבודה. את אמרת לו שמי שמכר מניות בתחילת מלחמה לא יהיה במפלגת העבודה?

עודד, אנחנו קיבלנו החלטה שאנחנו לא נותנים פומבי למגעים שיש לנו עם אנשים שמבקשים או שאנחנו מבקשים מהם להתמודד ברשימת העבודה לכנסת. אני לא מתכוונת לחרוג מהמנהג הזה. מפלגת העבודה היא מפלגה דמוקרטית. כל אדם, כל אזרח ישראלי רשאי להתפקד למפלגת העבודה ולהתמודד על תפקידים בה. הדלת לא חסומה בפני אף אחד. ודאי שאני לא רוצה להלבין פניו של אדם ברבים.

יושבת ראש מפלגת העבודה, יושבת ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ’, תודה רבה ושוב- בריאות טובה

תודה עודד

 

תאריך פרסום:10/07/2012