שלי בריאיון לאטילה שומפלבי בחדשות הוידאו של ynet:


את מרוצה ממה שקורה בינתיים במבצע הזה?

כן, אני נותנת גיבוי מלא, גם לממשלה, בוודאי לצה”ל במבצע הזה. מטרותיו נכונות, ריאליות, רציונליות, לא מתלהמות, אף אחד לא מדבר בקלישאות כמו מיגור החמאס. היעדים הם לחלוטין סבירים ובראשם – השבת שקט לתושבי הדרום.

עוד שנייה תגידי משהו טוב על אהוד ברק.

כן, אני בדרך כלל אופוזיציה מאוד חריפה וחזקה, גם לראש הממשלה נתניהו וגם לשר הביטחון ברק. הפעם אין שום סיבה להיות אופוזיציה אוטומטית כשאני מסכימה עם מטרות המבצע, מלאה התפעלות מהביצועים של צה”ל. באמת מדובר כאן בהישגים מרשימים ביותר שמביאים לידי ביטוי יכולות שהן גם אינטלקטואליות, גם מבצעיות. הדיוק, העובדה שלא פוגעים בחפים מפשע אלא רק בטרוריסטים עצמם, יש כאן דבר שבאמת אנו יכולים להתגאות בו, לברך עליו. והעולם כולו מבין את זה, הקהילייה הבינלאומית מבינה את זה ותומכת בנו. העולם כולו מבין שאנחנו לא יכולים לעמוד מנגד ולשתוק כשמשבשים את חייהם של אזרחי חצי מדינה באופן שיטתי, זה כבר מעבר לסכנת החיים ומעבר לפגיעות בנפש. זה טרור מתמשך שלא מאפשר חיים נורמאליים ולכן אני מתייצבת גם לימין הממשלה, למרות שאני אופוזיציה ובוודאי מגבה את צה”ל.

מבצע קרקעי זה משהו שאנחנו צריכים לצאת אליו?

כרגע אנחנו עטורי הישגים. באמת, ברור לכולם שהושגו כאן הישגים מרחיקי לכת. להגיד לך עכשיו באופן שלילי לא, זה גם לאבד את אפקט ההרתעה כי כמו שאומרים בסוגיה אחרת – כל האופציות מונחות על השולחן. מה שכן, ברור שצריך לקחת את המבצע הזה בעודו בשיא הצלחתו, למנף אותו ולקבוע את תמונת הניצחון כי בעולם שלנו תמונת הניצחון יש לה משמעות מרחיקת לכת, לפעמים אפילו יותר מההיבט המבצעי.

על מטרות המבצע:

…פגיעה במערך הרקטות, מכה כואבת לחמאס ולארגוני הטרור, החזרת יכולת ההרתעה ושקט לתושבי הדרום. לכן אני מזדהה עם המבצע הזה, כי המטרות הן רציונליות. הן מטרות שאנחנו צריכים לשאוף אליהן, צריכים להתייצב מאחוריהן והן בנות השגה, ואני מקווה שהן יושגו בתוך ימים, בשיתוף הקהילייה הבינלאומית, בשיתוף ארה”ב.

אותו דבר היה בעופרת יצוקה והמשיכו אחר כך לירות עלינו וחוזר חלילה… השאלה היא אם המטרות האלה יכולות להבטיח את השקט לאורך זמן?

מנהיג, בין אם הוא באופוזיציה ובין אם הוא עומד בראש המפלגה השנייה בגודלה כמוני, שמבטיח חיסול ומיגור הטרור לנצח נצחים – לא אומר אמת ומשלה את הציבור. אנחנו מדינה קטנה מוקפת אויבים. האויבים שלנו משתנים ומשנים את אופיים כל הזמן. המטרות הן רציונליות, לכן קל להזדהות איתם והמטרה היא כן השבת השקט לתקופה מאוד ארוכה. האם לעולם לא תיירה יותר ירייה אחת מכיוון עזה? זה דבר ששום מנהיג, לא מימין, לא משמאל, לא מהמרכז, לא יכול להבטיח.

השאלה היא איך זה יקרה אם אתה לא מנהל מו”מ עם החמאס כי המצרים כבר לא משתפים איתנו פעולה כמו שעשו בעבר. האם אולי כדאי לעשות איזשהו ציר הידברות עם החמאס?

אם אתה מדבר על מו”מ מדיני, אז התשובה היא לא. אם אתה מדבר על שיתוף העולם כולו, גם הקהילייה האירופית, גם ארה”ב, גם מצרים וגם תורכיה, כדי שהם יפעילו לחץ מאסיבי ביותר על החמאס כדי לאלץ אותו לשקוט במשך כמה שנים טובות, יחד עם יכולת ההרתעה שכבר הושבה בימים אלה, התשובה היא כן, ברור לחלוטין שלזה מתכנסים. ברור לחלוטין שכשארה”ב בתמונה, לזה היא תשאף. כשמצרים בתמונה, לזה היא תשאף. אבל זאת לא ישות מדינית שאנחנו יכולים לנהל איתה מו”מ.

על התפיסה החברתית:

אני גורסת שהכוח שלנו גם לקיים צבא חזק, שהוא צבא חכם ואינטיליגנטי ומסור למדינה וחש סולידריות, הכוח הזה מגיע מהיותנו חברה חזקה וסולידרית. הדברים האלה הולכים צד בצד. אלה לא אג’נדות שנלחמות אחת בשנייה. חברה חזקה, סולידרית, שוויונית, שאנשים מרגישים שהמדינה היא עובדת בשבילם והם עובדים בשביל המדינה, זאת חברה שמייצרת גם ביטחון בגבולות. ומחויבות של ממשלה ושל מדינה היא לא רק לביטחון פיזי בגבולות אלא גם לפרנסה בכבוד, לבריאות, לחינוך טוב, להזדקנות בכבוד. כל הדברים האלה הם מקשה אחת ובגלל זה התכנסנו כאן תחת כיפת השמיים במזרח התיכון, כדי לקדם חברה טובה.

עשיתי אתמול את הקניות שלי באשקלון ובבאר שבע, את הקניות לשבת. אני חייבת להגיד לך שנדהמתי, עוד יותר משהסיטואציה ביטחונית היא קשה לעיכול, נדהמתי מכך שמדובר בעסקי רפאים. פשוט אף אחד לא בא לקנות. החנויות ריקות ובעלי החנויות מודאגים, כך התרשמתי, מודאגים מכך שהעסק קורס, אפילו במידה מסוימת יותר משהם מודאגים מהירי.

אז מה הפתרון? מה ההצעה שלך?

הפתרון הוא מאוד פשוט. זאת הצעה שלי שמונחת כבר שנה. שיתפתי בה איתי גם את יו”ר ועדת הכספים משה גפני ועוד ח”כים רבים – פיצוי גם לעסקים, גם לעובדים שמושבתים מעבודה, גם להורים שנאלצים להישאר בבית כדי לשמור על הילדים. מדובר בהצעת חוק מאוד מסודרת, מאוד מעמיקה. אנחנו לא יכולים העביר אותה עכשיו כהצעה פרטית כי אין כנסת, לכן אני קוראת לראש הממשלה, לשר האוצר, לשר התמ”ת ולשר הביטחון לאמץ את ההצעה הזאת. עלותה פחותה מעלותה של פצצה חכמה. העלות של היישום של הדבר הזה, כמו שאף אחד לא ישב עם פנקס קטן ועושה חשבון כמה עולה פצצה, כמה עולה שעת טיסה, כמה עלה כל הציוד המתוחכם כדי לחסל את רמטכ”ל החמאס, כך הדבר הזה, האנשים שיושבים היום במקלטים ובממ”דים צריכים לדעת שבסוף היום הם יקבלו גם פיצוי כלכלי ותעסוקתי.

תאריך פרסום:17/11/2012