….

בואי נדבר על הפרטת נמל אילת

התקבלה החלטה עקרונית בשנת 2005 להפריט את שלושת הנמלים, כל אחד במתווה אחר לגמרי. לגבי אילת התקבלה החלטה להפריט אותו לחלוטין, להוציא אותו לגמרי מיד מידי המדינה ולהעביר אותו לבעל הון אחד.

אבל הסיפור שם הוא שבמכרז שהוציאו, בסופו של דבר נשאר מתמודד אחד. אין מתמודדים

כן, זה דבר מטורף לחלוטין. יוצא מכרז, מעמידים למכירה נכס יקר ערך, אסטרטגי, בטחוני של המדינה, כל המתמודדים במכרז מורידים את עצמם בזה אחר זה, ומי נשאר? נשארת בסוף משפחת עופר, עידן עופר. האבסורד הוא שאותו דבר בדיוק קרה כשהופרטה צים ואותו דבר קרה כשהופרטו בתי הזיקוק בחיפה. היו המון מתמודדים ומי נשאר? משפחת עופר שקיבלה לידיה נכס מדינה בלי להתמודד מול אף אחד. ואני פניתי מיד גם לראש הממשלה, גם לשר האוצר, גם לרשות החברות והתרעתי שאם המכרז לא יבוטל אני הולכת לבג”ץ ואני גם בטוחה שיש סיכויים טובים למנוע את ההחלטה.

מה את הולכת להגיד לבג”ץ? לכאורה המדינה תגיד- פנינו, היה מכרז, הוצאנו, החלטנו להפריט, היו מתמודדים, הוא נשאר וזהו. ככה ההליך לכאורה. למרות שזה אכן מריח ממש לא טוב

תראה, קודם כל, כנראה שהאוצר לקח ברצינות את ההתראה שלי כי התכנסה ישיבה דחופה והוחלט לעשות חושבים ואולי לשנות את המכרז ולהגיע להחלטה מחודשת בתוך חודש. למה זה לא תקין? אני לא יודעת אפילו מאיפה להתחיל. אנחנו לא יכולים להפקיר את כל התשתיות של מדינת ישראל לידי משפחה אחת. אנחנו לא משטר מלוכני. אנחנו משטר דמוקרטי. ולשיטתי ולהשקפתי, הנמלים, אסור שיהיו מופרטים בכלל. מדובר בפתחי היציאה והכניסה למדינת ישראל…

אין הגבלה על מספר הנכסים האסטרטגיים שמשפחה אחת יכולה להחזיק במדינה אחת?

זו שאלה מצוינת. לא הייתה הגבלה מעולם…

אז אולי הגיע הזמן

עכשיו בהחלטות ועדת הריכוזיות יש איזשהי אמירה על זה וזאת החלטת ממשלה. ואין ספק שאם משפחת עופר מקבלת לידיה את נמל אילת, שהוא כבר נוסף לעוד אין ספור נכסי תשתית ואוצרות טבע שיש לה, זה ממש ההיפך המוחלט ממלחמה בריכוזיות. זה פשוט לרכז את כל התשתיות של מדינת ישראל בידי משפחה אחת. ולכן אני חושבת גם שהאוצר הבין שמשהו כאן מאוד מאוד לא בסדר.

רגע לפני שאנחנו הופכים לנסיכות קטארית כדאי שנעשה משהו

ממש ככה. ואני רוצה להגיד לך יותר מזה. יש כאן שני דברים. אחד, לא יכול להיות שמשפחת עופר תמשיך להשתלט על המדינה ואין לי מילה יותר טובה מזה. אני רוצה לחיות במדינה דמוקרטית שהריבון הוא העם, העם בוחר את ממשלתו והממשלה מנהלת את מה ששייך למדינה. אי אפשר להעביר את כל המדינה בחתיכות חתיכות למשפחה אחת. אבל עזוב רגע את משפחת עופר. אני חושבת שלהפריט נמלים זאת שגיאה מאוד מאוד קשה.

טעות אסטרטגית

נמל זה פתח יציאה אסטרטגי, מסחרי וכלכלי ויציאה וכניסה לכל העולם. נמל זה איזור רווי סיכונים וסכנות. איומי ים, תאונות עבודה, מפגעי בריאות, הברחות, הגירה בלתי חוקית, יעד ראשון למתקפה במלחמה. כאן אתה צריך תשתיות מדינה שיתחזקו את הדבר הזה כי כשנכנס איש עסקים פרטי לא מעניין אותו השקעה בתשתיות. הוא רוצה לעשות כסף כאן ועכשיו.

תם ולא נשלם. אני מבין שהדבר הזה בינתיים נדחה ואת  מחליטה להיאבק בסיפור הזה שזה לא יקרה.

אני אעשה כל שביכולתי כדי שנמל אילת לא יופרט ואח”כ הבא בתור זה נמל אשדוד אז גם כדי שנמל אשדוד לא יופרט ולא ינותק.

גם אנחנו נמשיך ללוות את הסיפור הזה. ח”כ שלי יחימוביץ אני מאוד מודה לך

תודה, בוקר טוב.

להאזנה לתוכנית

תאריך פרסום:12/07/2012