שלי בריאיון לאורית לביא נשיאל ב’אולפן פתוח’ בערוץ הכנסת על ביקור קלינטון, על משה סילמן, על הצעת החוק של ליברמן לגיוס חרדים ועל הסכם השכר הקיבוצי של הכבאים

הזכרנו קודם את זה שהילרי קלינטון, נפגשת עם כל הצמרת המדינית. היא הייתה אולי צריכה להיפגש גם עם יו”ר האופוזיציה, אם יש איזו בשורה גדולה

כן, אני מניחה שתהיה פגישה כזאת בקרוב בוושינגטון

אה, לא פה אלא שם? מה יהיה על סדר היום?

אני לא יכולה לומר

יוזמה שלך או של האמריקנים?

אני אפרט באוזנייך ביום שאחרי

זה מעניין, כי אני חושבת שעוד לא נפגשתם

לא, עדיין לא

רק איתה או גם עם הנשיא?

אני מתכוונת לעשות סבב של פגישות. הפגישה הקרובה ביותר תהיה עם נשיא צרפת הנבחר פרנסואה הולנד. זה כבר סגור…

זה גם יותר קל נכון? בגלל הקשרים בין המפלגות?

קודם כל, נכון. וכבר נפגשתי עם צמרת המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית ואני מכירה את רובה, ואין ספק שגם שמחתי עם בחירתה של המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית. ולשמחתי פגישה כזאת תהיה מאוד בקרוב, היא כבר מתואמת בימים אלה ואח”כ נמשיך בסבב פגישות.

זה מעניין כי דווקא הנושאים המדיניים, מבחינת סדר העדיפות הידוע שלך, לא היו בראש הסולם. בדרך כלל דיברת על נושאים חברתיים וכלכליים ופה את אומרת- צריך לשנות פאזה?

קודם כל תפיסת העולם שלי הייתה ונשארה כפי שהייתה, אני אומרת שסוגיית פתרון הסכסוך והחתירה לשלום היא כמובן חשובה מאוד ובראש מעיינינו, אבל לפני שעוסקים בסוגיית הגבולות , גבולותיה של המדינה, צריך קודם כל שתהיה מדינה. כי גם אם ייכון שלום כולל במזה”ת, מה שלא עושה סימנים שיקרה בקרוב, גם אז הצידוק לקיומנו כאן והמהות של החיים שלנו כאן במדינה היהודית והדמוקרטית היא היותנו חברה ראויה. אנחנו מדינה מאוד צעירה. אנחנו עדיין יוצקים לתוכה תכנים. אם נחיה במדינה שבה יש שלטון אוליגרכי, חוסר שוויון נוראי, היעדר שלטון חוק כי אז מה חזות החזון הציוני? זאת הייתה ונשארה תפיסת העולם שלי אבל אין ספק שכראש מפלגה וראש אופוזיציה אני מקדישה כעת הרבה יותר זמן גם לנושאים בטחוניים וגם לנושאים מדיניים, בין אם בעדכונים ובין אם בפגישות…

….

בעקבות ההפגנה שהייתה בסוף השבוע בתל אביב וההפגנות האחרות…

אני לא יודעת אם את מעודכנת אבל לפני זמן קצר אדם הצית את עצמו מול משרדי הביטוח הלאומי בבאר שבע… זאת התוספת האחרונה וחשוב לי להתייחס אליה….

יש בזה משהו מדבק, לא רוצה להגיד את המילה הזאת אבל מה שעשה משה סילמן והנה את אומרת יש עוד אירוע אחד?

אני כבר אתמול, בתגובה הראשונה אמרתי שאין שום ספק שסילמן היה קורבן גם להקשחה של תנאי הדיור הציבורי וגם לפרימה של רשת הרווחה של מדינת הרווחה. אבל המעשה של הצתה עצמית הוא מעשה קיצוני ונורא וצריך מאוד מאוד להיזהר לא לעשות האדרה ולא לעשות רומנטיזציה שלו ואסור שהוא ייחשב בכלל כלי מחאה לגיטימי. זה מעשה מאוד חריג. זה לקחת את חייך במו ידיך ויש משהו, במעשה התאבדות, זה ידוע, לא המצאתי את זה היום, כל בעלי המקצוע יודעים את דבר הזה, גם כלי התקשורת נזהרים בדיווח על מעשי התאבדות בד”כ, הפעם הייתה פחות זהירות מטבע הדברים בגלל הפומביות, אבל אנחנו יודעים שמעשה כזה נותן השראה לאנשים אחרים שיש להם נטיות אבדניות. וזאת השראה מהסוג שאנחנו לא מוכנים לקבל וצריך לנהוג אחריות. ובצד הבדיקה באמת מה קרה שם ואיך אדם נרמס ונדרס תחת ה… זה לא בירוקרטיה אפילו, זה מערכות שפשוט אין להן מה לתת כי קיצצו אותן והלמו בהן. אז הבדיקה הזאת היא בדיקה ראויה. אבל במקביל לא לעשות האדרה של מעשה הצתה עצמית שהוא מעשה נורא ואיום ואסור לקחת ממנו דוגמה.

מגיעות אליי למשרד מדי יום מאות פניות ציבור של אנשים שבאמת לפעמים כל עולמם חרב עליהם וזה קורה מכל מני כיוונים בין עם קרוב משפחה חלה ובמקביל הם ירדו מנכסיהם ולפעמים קורים לאנשים המון דברים רעים והם במצב מצוקה מאוד מאוד קיצוני. אתמול והיום, לפניות האלו התלוו גם איומים בהתאבדות וזה מעורר בי דאגה מאוד גדולה.

כן, אבל זה משקף את הייאוש העמוק בקרב אוכלוסיות רבות ואנחנו שמענו את זה גם אתמול וגם היום, יש הרבה משה סילמנים כאלה. אתמול דיברתי עם הרבה עידית לב מארגון רבנים לזכויות אדם שאומרת- האנשים האלה הם פשוט אנשים שקופים. זה לא רק שאין לרשויות מה לתת להם, אין להם מענה. הם גם לא מתייחסים אליהם כאל בני אדם. הם רומסים את כבוד האדם שלהם כשהם פונים.

נכון, בגלל כמות הפניות הגדולה שמגיעה אליי כבר שנים, יש אצלי כבר מנגנון שלם של מתנדבים שמטפל בפניות כי זה בלתי אפשרי להשתלט והמון פעמים אנחנו יושבים ומדברים ואני אומרת שמעבר לטיפול פרטני, ולא תמיד אנחנו יכולים לעזור, אפילו בדרך כלל לא יכולים לעזור, מעבר לטיפול פרטני צריך לזכור שהקריאות האלו הן קריאות מצוקה מתוך אוקיינוס של הזנחה. המון פעמים מגיעות אליי פניות שהיו צריכות להיפתר ברמת העובדת הסוציאלית, אבל אין מספקי עובדים סוציאליים בגלל הקיצוצים במשרד הרווחה. כל מני דברים שהיו צריכים להפתר ברמה של מדינת רווחה מתוקנת ואין ספק שמעשים כאלה מעידים באמת על הנסיגה של המדינה מהאחריות שלה לאזרחים. גם במקרה של סילמן, ששוב אני אומרת- לא לקחת דוגמה ממעשה כל כך קיצוני, אבל גם כאן בסופו של דבר, הוא היה קרבן להקשחת תנאי הזכאות למשכנתא, אחרת הייתה קורת גג לראשו.

תאריך פרסום:16/07/2012