הרעיון – להקים רצועת שלום בגבול ישראל לאורך רצועת עזה ומצרים, בואך אילת. רצועת השלום מבוססת על פעילות כלכלית-חברתית ומהווה פתרון מדיני-בטחוני.

התוכנית, אותה אני מפתחת יחד עם אודי ברוך, כוללת עיבוי ישובים קיימים והקמת ישובים חדשים, המבוססים על אספקת שירותים לאוכלוסייה ישראלית ופלשתינאית/מצרית, ועל מיזמים כלכליים משותפים. ברצועת השלום ייבנו מוסדות בריאות ברמה גבוהה, מכוני מחקר, תעשיות מתוחכמות, שירותי היי טק וטכנולוגיה, מיזמים לחקלאות מתקדמת ומרכזים קהילתיים שונים.

רצועת השלום תהיה מאוזנת מבחינת האוכלוסייה, מכל המדינות המשתתפות ותחת ניהול דמוקרטי ושווה זכויות עם זיקה למדינות המוצא.

על פי פרסומים (“הארץ” 22.8.12), הנשיא המצרי מוחמד מורסי מבין את הפוטנציאל העצום הטמון באזור ומציע הצעה דומה, בצד המצרי ברחבי סיני כאמצעי לריסוק ארגוני הטרור.

כבר היום, צרכני הבריאות מעזה וממדינות ערב שוברים את גבולות השנאה והחסמים בין ישראל ושכנותיה. בבתי חולים בישראל מאושפזים עזתים ואזרחים ממדינות ערב הזקוקים לטיפול רפואי. הם מכירים בטיפול הרפואי המעולה שהם נהנים ממנו בישראל ומתאשפזים כאן תמורת תשלום גבוה מאד. הקמת מרכז רפואי ברמה גבוהה ברצועת השלום תביא לא רק מזור לפלשתינאים ולחולים ממדינות ערב ולישראלים באזור הדרום, אלא גם תעודד שקט באזור רווי מדון וטרור.

סביב המרכז הרפואי יוקמו מכוני מחקר שונים, תעשיות טכנולוגיות שיספקו מקורות תעסוקה לתושבי האזור הוותיקים והחדשים. ההשקעות להקמת רצועת השלום יתקבלו ממדינות העולם המעוניינות להיות שותפות להשכנת שקט באזור. במקום להשקיע מיליארדים באמצעי לחימה והתגוננות, נשקיע באמצעי בריאות ופיתוח.

מזה שנים ידועה ישראל כמובילה בחדשנות בתחום החקלאות. הקמת מרכז מחקר והדרכה לשימוש בטכנולוגיות ואמצעים מתקדמים בחקלאות בעזה וסיני, חיוניים למצרים כדי לממש את חזונו של נשיאם החדש.

מפלגת העבודה יכולה וצריכה להוביל מהלך מדיני שבסיסו חברתי – כלכלי. נוצרה הזדמנות היסטורית לקדם מהלך מדיני בטחוני כלכלי, שיזיז את תהליך השלום התקוע, יבטיח שקט בגבול עם רצועת עזה ומצרים ויזרים מיליארדים למטרות חברתיות כלכליות.

על מפלגת העבודה להזים את הנחת המוצא של המדיניות הישראלית תחת שלטון הליכוד בראשותו של נתניהו הקובעת כי אין לישראל עם מי לדבר, ואין מה לעשות עד שיתחלף השלטון. עלינו להוכיח כי קביעתם של בכירים בממשלת נתניהו כי עליית גורמים אסלאמיים קיצונים לשלטון במצרים והמשך שלטון החמאס בעזה מונעים אפשרות לדיאלוג והידברות, אין לה בסיס.

דווקא מפלגת העבודה בראשותה של שלי יחימוביץ, שחרתה על דגלה את הנושא החברתי-כלכלי כדגלה המרכזי, יכולה להציג, באמצעות הנושא החברתי-כלכלי, את הפתרון המדיני-בטחוני.

אביב העמים הערבי ואיתו מהפכי השלטון בעולם הערבי, נבעו ממצוקה כלכלית וחברתית. כמו בישראל גם שם האזרחים נאנקים תחת יוקר המחייה ודילול באמצעי הקיום של האזרח הפשוט. יש לנו הזדמנות פז לנצל שעת כושר אדירה של מהפכות חברתיות כדי להוביל באמצעותן את הדרך להסכמה, לשיתוף, ולשגשוג לכולנו.

 

תאריך פרסום:22/08/2012