חבר יקר מאוד סחב אותי לכנס פעילים בעיר מסוימת בארץ, עיר לא קטנה בישראל. הוא ביקש שאגיע איתו כי הוא מתכונן להציג קונספט פוליטי חדש שיעשה מהפכה במפלגת העבודה. והוא אכן הציג את הקונספט החדש, אבל לרגע מישהו מהנוכחים קפץ ושאל אותו ואת שאר הנוכחים: מהפיכה עושים כשרוצים להוריד מישהו מהשלטון ולשים מישהו חדש או גישה חדשה, את מי אתה רוצה להוריד? הרי אין שם כלום…?
לרגע היה שקט. ואכן, מישהו נוסף המשיך ושאל: זה כמו להילחם ברוח רפאים. לא אומר כלום, לא עושה כלום, לא רוצה כלום, מסכים עם כולם… מלחמה אבודה…
עבורי זה היה הלם גדול, רוב הנוכחים המשיכו ללעוס את הגבינות שהחבר המסכן שלי טרח והביא, כאילו זה בכלל לא עניינם, כי בכלל מי רוצה מהפיכה? רוצים עוד פראיירים שרוצים לעשות שינוי כדי שיביאו אוכל וקצת יין ונרביץ לעיסות כדת וכדין…
אין שם כלום? חזר ושאל ידידי הטוב, באמת? החברים מהסניף, נענעו בראשם תוך לעיסה, אכן אין שם כלום, בלי לעפעף והמשיכו למזוג ולהעמיס אל צלחותיהם מכל טוב. הוא הביט בי, ושאל שוב, מה זאת אומרת אין שם כלום? יש שם אנשים, עוזרים, יועצים, דוברים, אסטרטגים, לא? האוכלים המשיכו לנענע בראשם לאות שלילה, “אין שם כלום” הפטיר אחד מהם, “פשוט שומדבר… נאאאדה… יש שם כל מיני מסתובבים כאלה… ומה שמדהים” הוא הוסיף תוך שהוא מקנח את פיו, “שהם כל הזמן כאילו עסוקים… רצים מפה לשם, ומשם לפה… מה אני אגיד לך אח שלי… נסה במפלגה אחרת… אולי… פה כלום… אין כלום…”
וואללה.
אין כלום.
לום הוא אגב – גרעינו של הזית. כ-לום הוא כגרעין של זית.
להתראות במפגש הבא

ד”ר חיים אסא שימש בראש הצוות לביטחון לאומי (ראש המל”ל הראשון) לראש הממשלה יצחק רבין 1992-1995. בוגר הפקולטה ותארים מתקדמים במתימטיקה וחקר ביצועים מהאוניברסיטה העברית בירושלים והטכניון בחיפה, וכן בעל דוקטור לפילוסופיה מאוניברסיטת חיפה. כיום, ראש ה”סימלאב” – היחידה למשחקי מלחמה וסימולציות במדיניות ובטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב. יו”ר חברת ההייטק “סייקן” ומנהל הפיתוח שלה. ספרו האחרון שרואה אור בימים אלה בשפה האנגלית (וגם בעברית) Marx & Nietzsche met in Cyberspace.

 

תאריך פרסום:22/01/2016