ח”כים נוכחים:  מרב מיכאלי, אבי גבאי, ציפי לבני, יצחק הרצוג, חיליק בר, זוהיר בהלול, מיכל בירן, איל בן ראובן, עמר בר לב, איתן ברושי, יואל חסון, מנואל טרכטנברג, יוסי יונה, שלי יחימוביץ’, איתן כבל, יעל כהן פארן, אראל מרגלית, איילת נחמיאס ורבין, קסניה סבטלובה, רויטל סוויד, עמיר פרץ, מיקי רוזנטל, נחמן שי, איציק שמולי, סתיו שפיר.

דברי פתיחה :

יו”ר סיעת המחנה הציוני, ח”כ מרב מיכאלי:

“אז אחרי מערכת בחירות יפיפייה, של ויכוחים אידיאולוגיים, עימותים בתקשורת ועשרות אלפי חברות וחברי מפלגת העבודה שנעו בכמויות לקלפיות, אני שמחה לפתוח את ישיבת הסיעה הראשונה בכנסת עם יו”ר מפלגת העבודה והמחנה הציוני הנבחר, אבי גבאי.

ברוך הבא . הסיעה התכנסה כבר אתמול בתל אביב בפעם הראשונה עם היו”ר החדש ואמרה באופן מפורש – כולנו אתך ומאחוריך בדרך להחלפת הממשלה הזו שאנחנו מגלות ומגלים עליה כל יום סיבות נוספות להחליף אותה

אני רוצה להגיד תודה גם ליו”ר היוצא יצחק הרצוג, שעוד נשמע אותו לא מעט כיושב ראש האופוזיציה.

רק אתמול קיבלנו ממנה תזכורת למוסר הכפול ולאפליה הבוטה: ממשלה שצובעת מטוסים בצבעי גאווה הודיעה לבית המשפט העליון שלא תאפשר למשפחות גאות של בני ובנות אותו מין לאמץ ילדות וילדים. היום שר הרווחה הבהיר שהעמדה שהציגה המדינה היא עמדה כושלת ושאין בדעתו למנוע אימוץ מקבוצה זו או אחרת. אנחנו מסכימות, שר הרווחה. לכן, ביום רביעי אני אעלה להצבעה הצעת החוק כזאת בדיוק, שמאפשרת אימוץ לפי טובת הילדה והילד ולא לפי שום קריטריון אחר. כבר חמישה חדשים שהיא מחכה לעמדת הממשלה. בואו נראה איך תצביעו עליה”.

יו”ר המחנה הציוני אבי גבאי:

“קיימנו אתמול ישיבת סיעה ארוכה וטובה מאד. לאורך הקמפיין אמרתי ואני חוזר ואומר שיש לנו סיעה איכותית מאוד ואין לי ספק שבעבודה משותפת נגיע להישגים שיובילו להקדמת הבחירות ולנצחון בהן.

הציבור רואה את העובדות שעליהן אין מחלוקת- מתנות במאות אלפי ש”ח ומעורבות עמוקה של בן הדוד בעסקאות הספינות והצוללות בזמן שהוא מנהל מו”מ קואליציוני.

אמש ראינו את ראש מינהל הרכש במשרד הבטחון מתאר כיצד סוחרים בבטחון שלנו ולפני מספר ימים ראינו את שר הבטחון לשעבר, בוגי יעלון מתאר את הקישור שנעשה בין הבטחון שלנו לבין אינטרסים עסקיים. המערכת המשפטית עושה את עבודתה ויש לה את הקצב שלה אבל יש רגעים שבהם מנהיגי ציבור לא יכולים להתחבא מאחורי פרוצדורות משפטיות.

המצביעים של בנט, דרעי וכחלון לא מבינים את השתיקה הציבורית ומצפים מהם שיאמרו לנתניהו בדיוק את מה שהוא אמר בזמנו על אולמרט: ״עד כאן״. שיגלו אומץ לב ציבורי ויפרקו את הממשלה. אני קורא לראשי מפלגות הקואליציה- זו לא דרככם, שימו לזה סוף ותאמרו לנתניהו – עד כאן.

היום אמורים היו להתבצע חילופים בתפקיד יו״ר הסיעה בין ח״כ מרב מיכאלי לח״כ חיליק בר, לפי הסכם רוטציה שנקבע בתחילת הכנסת ה- 20.

שוחחתי על כך עם ח״כ חיליק בר, שאני מעריך מאוד, דיברנו על המשמעויות של חילופי יו”ר ויו”ר סיעה במקביל כשנותרו שבועיים בלבד לסוף המושב וביקשתי ממנו להמתין עם החילופים בראשות הסיעה עד למועד שנקבע במהלך הפגרה וטרם תחילת המושב הבא. חיליק הסכים מיד, ואני מודה לו.

מעבר לכך, מתוך הערכתי לפועלו של חיליק בזירה הבינלאומית, ביקשתי מחיליק לעבות בתקופה זו את עשייתו הבינלאומית החשובה, ולהכין מערך פעולה למפלגה בזירה הבינלאומית. הבטחתי לו גם כי הוא יקבל את כל הכלים והגיבוי לכך מהמפלגה, וממני כיו״ר”.

יו”ר התנועה, ח”כ ציפי לבני:

“מקווה שאלה לא רק השבועיים האחרונים של כנס הכנסת אלא של ממשלת ישראל, מגיע לישראלים ממשלה נקייה משחיתות שחושבת עליהם ולא רק על עצמה. ויש אופציה כזאת יש היום תקווה למהפך. ההתחדשות של המחנה הציוני עם בחירתו של אבי גבאי הם התנאים שיוצרי את התקווה למהפך. מברכת את השותף החדש כבר עכשיו יכולה להעיד על ושיתוף פעולה מצוין.

היום יש לאזרחי ישראל כל הסיבות להחליף את הממשלה. את הפרטים הפליליים יקבע היועץ המשפטי לממשלה.  אבל שחיתות ציבורים במקומות הרגישים ביותר היא עילה לשלוח ממשלה הביתה.  כך נהגו אזרחי ישראל. הם שלחו ממשלות ימין ושמאל כשהבינו שהם לא מעניינים את הממשלה. המעשה הפטריוטי עכשיו – הוא לשלוח את הממשלה הביתה.

ברור כבר עכשיו שיש ממשלה שעסוקה בעצמה לא רואה את האזרחים ממטר. זה לא עניין של ימין ושמאל זה כבר עניין של ביטחון. ביטחון המדינה הביטחון הלאומי שלנו מבוסס על אמון במקבלי החלטות. לטעות אפשר – שיקולים זרים אסור.

היום כבר ברור שיש סימן שאלה כבד על שיקול דעתו של ראש הממשלה בתחום הבטחוני. אי אפשר לסמוך בענייני בטחון המדינה על מי שאנשיו ומקורביו  מעורבים בגזירת קופונים על רכש ביטחוני. אי אפשר לסמוך ביטחונית שמבטל את דעת גורמי הביטחון בעניין קלקיליה מול ציוצים של שר החינוך. אין שום סיבה להשאיר אותם בתפקידם”.

סדר יום הישיבה :

דיון בהצעות חוק שעל סדר היום השבועי, נושאים נוספים.

דיון:

 ח”כ מרב מיכאלי פתחה את הישיבה ברכה ליו”ר המלפגה החדש. היא הסבירה כי סדר היום ארוך במיוחד שכן אלה השבועיים האחרונים למושב ויש הצטברות של חקיקה. עוד אמרה כי הצליחה לדחות את חוק המשפט עברי של סלומיאנסקי תמורת קיצור זמני הדיבור בשני החוקים שיש בהם הסתייגויות. בנוסף ציינה כי ברביעי אמורות לעלות הצעות חוק רבות ולכן ביקשה שאם יש כאלה שהחוק שלהם בהסכמה ומוכנים להעלות אותו ביום שלישי בקריאה טרומית במקום ברביעי שיעדכנו את זהבה מנהלת הסיעה. בהמשך הישיבה ביקשה ח”כ יעל כהן פארן לדבר על הצעת החוק שעולה בנושא מניעת ביצוע עבירות באינטרנט, היא ציינה כי הבעיתיות היא ששינו סעיף ברגע האחרון שבאמצעותו אפשר לבצע מהלך חד צדדי של חסימת אתר בלי ליידע אף אחד. היא הסבירה כי לא התנגדנו בוועדה אבל החשש הוא שעם הדמוקרטיה שאנחנו מפתחים פה יכניסו גם עבירות יותר קלות שבגינן ניתן לחסום את השימוש באתרים. ח”כ רויטל סוויד הוסיפה כי הצעת החוק הזאת מתייחסת לעבירות של זנות, זנות של קטין, דברי תועבה, הגרלות ועוד. אותם אפשר לחסום. לכאורה אין מה להגיד, אך יש חשש מהעובדה שתהיה פה זליגה. בכל מקרה הכל יעשה על ידי בית משפט מחוזי עם שופט יעודי וזכות ערעור. בהמשך ציינה ח”כ מיכאלי כי תתקיים הצבעה על שינוי תקנון הכנסת כך שאם מנהיג זר יגיע לנאום במליאה יהיה אפשר להרחיק חבר כנסת אשר קרא קריאות ביניים אחרי פעם אחת. היא טענה כי היא סבורה שזה רע וקריאות ביניים הן חלק בלתי נפרד. ח”כ איילת נחמיאס ורבין אמרה כי בוועדת הכנסת היא וח”כ יואל חסון הסכימו שזה יהיה אחרי קריאה אחת ובכך מנעו משהו הרבה יותר גרוע כמו קנסות. היא טענה כי אינה מפחדת מפגיעה בפרלמנטריזם הישראלי בזמן נאומים כאלה שכן יש להם חשיבות יותר גדולה. ואמרה כי חשבו שהכנסת היא המקום הראשון שמנהיגים זרים צריכים להיות בו. ח”כ עמר בר לב אמר כי חופש דיבור הוא לשני כיוונים. גם ראש מדינה רוצה להגיד את דבריו בלי שיפריעו לו וטען כי הוא חושב שההצעה לגיטימית. ח”כ יואל חסון אמר כי בשנים האחרונות יש תהליך שפחות ופחות מנהיגים זרים מגיעים לנאום בכנסת וזה לא טוב. הוא טען כי קריאות ביניים אבל זה לא תמיד מתאים וגם לא כל החיים נהיה באופוזיציה. צריך להתעסק בממלכתיות. ח”כ מיקי רוזנטל טען כי זה מתחיל במנהיג זר ומסתיים בראש ממשלה. הכנסת הזאת כל הזמן מצמצמת את מה שחברי הכנסת יכולים להגיד ולעשות. יש צמצמום של מרחב הפעולה של חברי הכנסת.

התקיימה הצבעה- 9 הצביעו בעד ו-11 הצביעו נגד. הוחלט כי עמדת הסיעה תהיה נגד.

בהמשך הציגה ח”כ מיכאלי הצעת חוק בעייתית נוספת, המציעה למנוע ביטוח רפואי ממי שנפצע מפעולת טרור שקיים. ח”כ זוהיר בהלול טען כי חושב שמדובר בעוד תעלול של הימין שמנסה להכהות את האופוזיציה וכי מדובר בהצעה חסרת תוכן. כשיגיע טרוריסט לבית החולין יטפלו בו, שאלת המימון היא מעורפלת והיא מנסה לעשות סחיטת רגשות ואל לנו ללכת שבי אחרי זה. ח”כ רויטל סוויד הסבירה כי ההצעה נחלקת לשני חלקים, היא מדברת גם על מי ששהה במדינה אחרת ונפגע מפעילות עוינת. היא טענה כי אין מחלוקת על כך שהטיפול יינתן, אך האזרחים לא יבינו איך אנחנו נהיה נגד לעצור את המימון מהמדינה לאנשים אלה. ח”כ ציפי לבני טענה כי מסכימים שיש שורה של הצעות חוק שהן תעלולים לקופון של חברי הכנסת מהליכוד, אך זה לא שולל מאיתנו להתייחס להצעות כפי שהן. היא טענה כי מכיוון שאינה שוללת טיפול אלא רק עוסקת בשאלת המימון אפשר בלב שלם ללא מצוקה מוסרית לתמוך בחוק ולהמשיך הלאה. יו”ר המפלגה אבי גבאי אמר כי השאלה היא מי ממן את הטיפול, משפחת המחבל או המדינה, ואנחנו לא צריכים להיות בצד של משפחת המחבל אלא בצד של אזרחי ישראל ולכן יש לתמוך. הוחלט כי הסיעה תתמוך בהצעת החוק. ח”כ איתן כבל אמר לגבי הצעת חוק ירושלים של ח”כ שולי מועלם כי הוא חושב שצריך להחליט מי דובר מטעם האופוזיציה וצריך להכין נאום ולהיות ערוכים. אבי גבאי ענה כי ישלח דף מסרים מסודר.

נושאים נוספים שעלו:

ח”כ קסניה סבטלובה אמרה כי מחר יתקיים כינוס דחוף על ערוץ 20 בשעה 14:00 וביום רביעי בשעה 16:00 שדולת נשים למען שלום וביטחון.

ח”כ יעל כהן פארן הזכירה כי ביום ראשון הבא יתקיים סיור בנושא מצב המים בצפון הארץ. מי שבא מתבקש להודיע.

ח”כ מיכל בירן הודיעה כי מחר ב13:00 יתקיים בוועדת כספים דיון על יצוג הולם למגזר הערבי

ח”כ מנואל טרכטנברג הודיעה כי הצעת החוק האחרונה שתעלה היום הינה הצעת החוק שלו בנושא המועצה לגיל הרך

תאריך פרסום:07/09/2017