דוח מבקר המדינה שוב חושף את המחדלים האידיאולוגיים והמנהיגותיים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל באותה נשימה הוא גם מבליט את התקווה למנהיגות חלופית של שלי יחימוביץ’ שמתגלה כמנהיגה בעלת חזון אידיאולוגי ויכולת לחשוב לטווח ארוך. חודשים לפני האסון על הכרמל יחימוביץ’ עשתה כל שביכולתה כדי לעצור את המדיניות הדורסנית של משרד האוצר נגד מערך הכבאות, והדוח החמור של מבקר המדינה חושף כמה היא צדקה
דני גיגי

דוח מבקר המדינה על האסון בכרמל מעורר שאלות רבות לגבי המנהיגות שלנו בכלל, אבל הוא בעיקר מציב סימני שאלה עבור אזרחי ישראל שבחרו בהנהגה של נתניהו. מסתבר שלמרות שמשרד ראש הממשלה טרח להפיץ תמונות של ביבי כשהוא “מפקח” על מבצע כיבוי האש, ולמרות הניסיון להציג אותו כמושיע הגדול של מדינת ישראל, דווקא הוא זה שאחראי לכישלון הגדול שהוביל לאסון הכרמל. דוח המבקר חושף את השיטה של נתניהו שפועל בכוח כדי להגשים את המדיניות הניאו-ליברלית הקיצונית שלו, כאשר הוא מציין שהאוצר החליט לייבש את מערך הכבאות, ושזה הגורם המרכזי למחדל.

דוח המבקר אבל מעורר גם קצת תקווה לאזרחי ישראל, כי הכישלון האידיאולוגי והמנהיגותי של נתניהו, מבליט את החזון של המתחרה שלו על ראשות הממשלה, שלי יחימוביץ’, שדווקא ראתה את הנולד וניסתה להילחם במדיניות “הייבוש” של האוצר. יחימוביץ’ שהיא האלטרנטיבה היחידה לנתניהו מבחינה אידיאולוגית, הוכיחה שהיא כנראה גם האלטרנטיבה מבחינה מנהיגותית, כי הדוח מחזק את העובדה שהיא ידעה לזהות ולהזהיר מפני מחדלים כבר כשהיית חברת כנסת.

אלטרנטיבה אידיאולוגית

שלי יחימוביץ’ נלחמה במדיניות הניאו-ליברלית של נתניהו מאז תחילת דרכה בפוליטיקה, בטענה הנכונה שלה שהמדיניות הזאת תוביל לכשלים ובסופו של דבר תפגע בכל אזרחי המדינה. יחימוביץ’ יצאה נגד ההפרטות במערכת הבריאות, כנגד ההפרטה במערכת החינוך, וגם נלחמה כנגד תהליכי ההפרטה במערך הכבאות שגרמו לאסון הכבד בכרמל. השירותים שהופרטו על-ידי ממשלת נתניהו וממשלות ניאו-ליברליות אחרות שקדמו לו נפגעו בצורה קשה, כאשר ניתן שההפרטה לא רק שלא שיפרה את השירות היא פגעה בשירות, וגרמה לכך שאלפי אזרחים לא זוכים לקבל שירותים בסיסיים מהמדינה.

האסון בכרמל הוא רק דוגמה אחת לנזק הגדול שגרם נתניהו לכלכלה, אבל מדיניות ההפרטה של נתניהו עשתה חורבן בעוד שורה של תחומים שיחשפו במלוא עוצמתם בעתיד. הפרטת הפנסיות תוביל לכך שבעתיד הקרוב יהיו בישראל אלפי גמלאים עניים שמהם נגזלה הזכות להתקיים בכבוד, אלפי ילדים לא יקבלו חיסונים בגלל שהמדיניות של נתניהו הובילה להפרטת השירות לבריאות התלמיד, ומערכת החינוך שלנו תמשיך להתדרדר כי חסידי ההפרטה של נתניהו ממשיכים להפריט את המורים במערכת החינוך. השירות ברכבת ישראל גם הוא לא ישתפר, כי כמו שמערך הכבאות סבל מייבוש במשך שנים כך גם רכבת ישראל סובלת מייבוש תקציבים, שיוביל לעוד אסונות ועוד תקלות אפילו חמורות מאלה שאנחנו רואים היום.

אלטרנטיבה מנהיגותית

האידיאולוגיה היא מרכיב חשוב במנהיגות של יחימוביץ’, אבל מרכיב חשוב אפילו יותר הוא היכולת שלה לתרגם את האידיאולוגיה שלה למדיניות שתמנע את המחדלים שאנחנו רואים היום. יחימוביץ’ נלחמה בחירוף נפש כדי למנוע את הייבוש במערך הכבאות, היא נלחמת בחירוף נפש עבור המורים בבתי הספר והיא עושה כל שביכולתה להפסיק את המדיניות הפרועה של האוצר, שהשתלט על כל משרדי הממשלה.

יותר מכל מנהיג אחר במערכת הפוליטית יחימוביץ’ רואה ויודעת להעריך את הנזקים שעלולה לגרום המדיניות הכלכלית חברתית של נתניהו, ולכן היא שמה בראש סדר העדיפויות שלה את ההתמודדות עם הנזקים האלה שנתניהו וממשלתו גורמים. ניתן לראות כבר היום את הסימנים הראשונים לקריסה הכלכלית שממנה מזהירה יחימוביץ’, כאשר מעמד הביניים והעניים בחברה הישראלית עלולים לשלם את המחיר על מדיניות לא אחראית של בעלי ההון.

בדיוק כמו בארה”ב גם בישראל יכולה להיווצר קטסטרופה כתוצאה מכך שאין מספיק פיקוח על בעלי ההון, כאשר בישראל זה היה הבנקים ובישראל זה עלול להיות קרנות הפנסיה שהפקירו את כספי החוסכים. המשבר אבל יכול להגיע מכל מיני מקומות וגם אם לא תהיה קריסה טוטאלית, עדיין אזרחי ישראל ימשיכו לסבול מרמות עוני שהם הגבוהות בעולם המערבי ורמת פערים חברתיים שרק הולכת וגודלת וכבר מזמן הגיעה לרמה של מדינת עולם שלישי.

אומרים על יחימוביץ’ שאין לה ניסיון מספיק כדי להנהיג, אבל מתעלמים מכך שכיום היא היחידה שיש לה את המאפיינים המנהיגותיים החשובים ביותר – ערכיות, דרך אידיאולוגית ויכולת מדהימה לראות את הנולד.

תאריך פרסום:25/06/2012