שלי (רחל) יחימוביץ‘ (נולדה ב-28 במרץ 1960). חברת כנסת, סופרת, ופוליטיקאית ישראלית, עד לכניסתה לפוליטיקה הייתה עיתונאית, אשת רדיו וטלוויזיה. היא בוגרת החוג למדעי ההתנהגות (פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה) באוניברסיטת בן גוריון. בת לאב פועל בניין ולאם מורה, חנה ומשה, שניהם ניצולי שואה מפולין.

יחימוביץ‘ החלה את דרכה העיתונאית בזמן לימודיה בבאר שבע ככתבת על המשמר בדרום, ואחר כך ככתבת רשת ב‘ של קול ישראל בדרום, משם המשיכה לתפקידי כתבות בכירים בתחומי העבודה, הכלכלה והפוליטיקה. הגישה את מגזין הכלכלה ”צבע הכסף“ של רשת ב‘. עם פרישתו של רזי ברקאי מקול ישראל בחר בה שלום קיטל להחליף את ברקאי בהגשת תוכנית האקטואליה הפופולרית של רשת ב‘, ”הכל דיבורים“, שאותה הגישה וערכה במשך שבע שנים ואשר בה נטלה חלק פעיל וחשוב בעיצוב סדר היום. היא הביאה אל הפריים טיים הרדיופוני את העיסוק בעניינים פמיניסטיים ובסוגיות חברתיות מרכזיות, ויחד עם חברתה כרמלה מנשה העניקה לראשונה ובעקביות במה נרחבת לנשות ”ארבע אמהות“, עד ליציאת צה“ל מלבנון. באוקטובר 2000 עזבה את רשת ב‘ והצטרפה לחברת החדשות של ערוץ 2, שם הגישה את תוכנית הראיונות ”פגוש את העיתונות“, והיתה בעלת טור אישי בנושאי חברה וכלכלה, ”גילוי דעת“, במגזין ”אולפן שישי“.

בטורה האישי הביאה פרשנות כלכלית קוראת תיגר, חשפה קשרי הון ושלטון, ולא היססה לתקוף את בעלי ההון הגדולים ביותר. באותו זמן גם הצטרפה לגלי צה“ל, שם הגישה פעם בשבוע את תוכנית האקטואליה של רזי ברקאי ”מה בוער“. בכל תפקידיה כעיתונאית קידמה יחימוביץ‘ נושאים הקרובים ללבה, מבלי לנסות לעטות מסכה של אובייקטיביות. כך הרבתה לעסוק בנושאים חברתיים וכלכליים מנקודת מבט סוציאל דמוקרטית ובנושאים הנוגעים למעמד האישה.

ב-29 בנובמבר 2005, שבועיים אחרי בחירתו של עמיר פרץ לראשות מפלגת העבודה הודיעה יחימוביץ‘ על עזיבתה את העיתונאות, כניסתה לפוליטיקה, והתמודדות על מקום ברשימת מפלגת העבודה לבחירות לכנסת השבע עשרה. בהתמודדות זכתה במקום התשיעי, ולאחר הבחירות היתה לחברת כנסת. היא חברה בולטת בועדת הכספים של הכנסת וחברה גם בועדה לביקורת המדינה, שם היא מעניקה גיבוי עקבי למבקר המדינה ולרשויות שלטון החוק במאבקם בשחיתות. כחברת כנסת מובילה יחימוביץ‘ עשיה וחקיקה נרחבות בתחומים כלכליים וחברתיים ובעיקר במאבק למען זכויות עובדים בכלל ועובדי קבלן בפרט.

שלי יחימוביץ’ היא מחוקקת פעילה ביותר אשר הספיקה בתקופת כהונתה להכניס לספר החוקים 31 חוקים מורכבים וחשובים, אשר רובם נוגעים לזכויות של עובדים, נושאים כלכליים, נורמות שלטוניות ובכללם ביניהם:

– חוק הזכות לעבודה בישיבה (הידוע בכינוי “חוק הקופאיות” – כל מעביד מחויב לתת לכל עובד כיסא לישיבה במהלך העבודה, כולל סנקציות כלכליות כבדות על מעביד שיפר את הוראות החוק ופיצוי נרחב לעובד.

– חוק ההגנה על עובדים חושפי שחיתויות – מאפשר מתן פיצוי כספי משמעותי לעובדים שחשפו עבירות או פגיעה במינהל התקין במקום עבודתם ונפגעו בשל כך, ומטיל סנקציות פליליות לרבות מאסר וקנסות כבדים על מנהלים שהתעמרו בחושפי שחיתויות.

– חוק הגנת השכר – תלושי שכר – חוק מהפכני המעביר לראשונה זה 40 שנה, את נטל ההוכחה במקרה שעובד טוען כי נוצל – מהעובד אל המעביד. החוק הופך את תלוש השכר למסמך מפורט ביותר וקריא ביותר, (שלי: “תלוש שכר בעברית ולא בסינית עתיקה”) ומטיל סנקציות קשות על מעבידים המסתתרים מאחורי תלוש מעורפל כדי לעשוק עובדים. החוק הושג בדיונים שנמשכו יותר משנתיים ובהסכמות רחבות עם האוצר, התמ”ת, המשפטים, ההסתדרות, המעסיקים והארגונים החברתיים.

– חוק ביטוח בריאות ממלכתי למי שנעדרו מהארץ ושבו – עד כה תושב שחזר מחו”ל לא היה זכאי לביטוח בריאות ממלכתי מיד עם שובו, וכך אם חלה – משפעת ועד סרטן חלילה – לא היה לו כיסוי ביטוחי. הצעת החוק תיקנה את המעוות.

– חוק הלוביסטים – איזון בין כוחם של בעלי הממון המיוצגים בידי לוביסטים בכנסת ובין הציבור הרחב, באמצעות פרסום פומבי של פרטי הלוביסטים ולקוחותיהם וכן ענידת תג זיהוי מיוחד.

– חוק הארכת חופשת הלידה – לראשונה זה חמישים שנה הוארכה חופשת לידה בשבועיים נוספים ל-14 שבועות.

– חוק מידע על שירותי תחבורה ציבורית – המחייב הקמת מאגר מידע בזמן אמת לכל סוגי התחבורה הציבורית בישראל והצבת שלטים דיגיטליים בתחנות האוטובוסים המורים על זמן ההגעה המדויק.

–  חוק הטקסטיל הביטחוני – הקובע כי מפעלים ישראליים יוכלו לזכות במכרזים של טקסטיל עבור כוחות הביטחון גם אם הצעותיהם יהיו יקרות ב-50% מההצעה הזולה ביותר של מתחרים מחו”ל.

בכנסת הנוכחית משמשת יו”ר ועדת האתיקה, וחברה בועדת הכספים, ובועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

הקומיקאי טל פרידמן גילם בקביעות דמות פארודית למחצה על דמותה בשם ”חלי“, בתוכנית הסאטירה ”ארץ נהדרת“. יחימוביץ‘ כתבה שני רומנים שהיו לרבי מכר: ”אשת איש“, הוצ‘ קשת, 2001 ו“משחקי זוגות“, הוצ‘ קשת, 2003. יחימוביץ‘ מתגוררת בדרום תל אביב, אמא לגל (20) ולרמה (15).

אודות באתר: http://www.shelly.org.il/about

תאריך פרסום:02/09/2011