אנחנו מארחים את יו”ר מפלגת העבודה, ח”כ שלי יחימוביץ, שלום ושבת שלום

שלום

אי רוצה את תגובתך להתחממות, ההתלהטות, השינוי באופן המחאה החברתית

תראה, בשעתיים האחרונות דיברתי עם כמה וכמה מהמפגינים שהיו במקום ואני מכירה אותם באופן אישי. לא מדובר בפרובוקטורים אלא בחבר’ה ממש ממש טובים, ערכיים, חלקם סטודנטים. יש תחושה מאוד קשה שהממשלה וזרועות הביצוע שלה נחושים בדעתם למנוע מחאה בקיץ. התמונות האלה יכלו להימנע אם השוטרים היו עומדים בצד ופשוט נותנים למוחים לעשות את מה שהם רוצים כפי שהיה בקיץ האחרון וכולנו הוקסמנו מהיופי שבדבר והעולם כולו דיווח בהתרגשות על הדמוקרטיה הישראלית הנפלאה. יש כאן שינוי מגמה מאוד קיצוני גם של הממשלה, בדברי הסתה נגד המחאה. שמענו את שר האוצר יובל שטייניץ קורא לבקר את אנשי המחאה, אומר שהם לא אחראיים ומאידך אנחנו רואים את זרועות הביצוע פשוט לא נותנות להפגנה להתרחש.

אבל שמענו עכשיו את הכתב שלנו והוא הבהיר באופן חד משמעי שהיו צדדים כאן, גם השוטרים וגם המפגינים, שניהם כאן טיפסו על עץ גבוה או נקטו באיזו צורה שהם לא היו צריכים לנקוט בה. ומהצד השני אנחנו מבינים שיש כאן פגיעה בסדר הציבורי. הם לא קיבלו אישור להפגנה. במדינה דמוקרטית צריך לקבל אישורים להפגנה.

אני מודה שאני לא יודעת בדיוק איזה אישורים היו ולא היו. אני שמעתי שהיו אבל אני ממש לא רוצה להיכנס לעניין הזה. אין כאן שני צדיים ניצים. אין כאן שני בריונים שהולכים מכות. יש כאן ציבור שבא למחות מחאה דמוקרטית ומנגד זרועות החוק, אגב גם השוטרים הם מעמד הביניים והם מרוויחים מעט מאוד והם גם לא מאוגדים, ולכן בסיטואציה הנפיצה הזאת שבה יש אנשים שבאים להפגין ולומר את דברם, יש להם מסר לומר, במדינה דמוקרטית מהמשטרה נדרש איפוק, שיקול דעת, תבונה, כדי לא ליצור את ההתנגשות המיותרת הזאת. הרי בקיץ שעבר, לו ביום שבו דפני ליף הקימה את האהל ואח”כ הצטרפו אליה עוד ועוד עד שזה הפך למחאת המונים שבאמת נגעה לכל שדרות הציבור, לו כשהיא הייתה מקימה את האוהל היו באים שוטרים וגוררים אותה משם לא הייתה מחאת הקיץ. לכן עושה רושם שהממשלה הפיקה את הלקחים, היא רוצה להעביר באין מפריע תקציב אכזרי שלא היה כמוהו זה שנים רבות. המחאה הזאת תפריע למדיניות הממשלה ולכן הנחישות…

את אומרת ממשלה ואת אומרת משטרה ואני רוצה להגיד ראש העיר. אולי ראש העיר חסר סבלנות לאירוע הזה. הואהיה חסר סבלנות גם בקיץ הקודם בכל הנוגע לרווחתם של תושבי שד’ רוטשילד.

אני קוראת גם לראש עיריית ת”א רון חולדאי, גם למפכ”ל המשטרה, גם לשר לביטחון פנים, גם לראש הממשלה בנימין נתניהו לא לאפשר כיבוי של הדמוקרטיה. אם יש משהו שאנחנו מצטיינים בו על רקע המזה”ת זו העובדה שאצלנו מחאה היא אף פעם לא מחאה מדממת. היא מחאה שיש בה יופי, שיש בה שיח, שיש בה אמירות. ולכן כל החבורה הזאת נדרשת להתנהג באיפוק ולקבל את ההפגנות האלה כחלק מהיופי של החברה הישראלית וכחלק מהדמוקרטיה ולא להפוך אותן לאזור עימות פיזי. אגב, את העימות הפיזי בסוף יוצרים השוטרים כמי שיש להם סמכות לייצר עימות פיזי וטוב שלמשטרה יש סמכות…

אבל מפגינים כן נקטו כוח פיזי נגד שוטרים, גם תקפו שוטרים. אני חושבת שלמען הסדר הציבורי, אנחנו גם יודעים שיש עבירות ספציפיות נגד שוטרים, במקרים כאלה גם המפגינים צריכים לשמור על איפוק ולא להתעמת עם השוטרים.

אני מגנה כל עבריינות על החוק ובוודאי שאני מגנה אלימות ואם יש חסימת צירים ובוודאי אם יש אלימות כלפי שוטרים. אבל כתב שלכם שישב כאן לידי כרגע אמר שלא הייתה בשום פנים ואופן אלימות כלפי שוטרים. בוודאי שצריך לשמור על החוק אבל כשהפגנה מתלהטת, השגיאה הכי גדולה של כוחות המשטרה היא לחדור לתוך ההפגנה ולהתחיל לטפל במפגינים אחד אחד באופן פיזי. נכון לעמוד בצד בשקט, להסתכל על המחאה, לא להתערב בה פיזית. זאת שגיאה לפי כל הקריטריונים של הפגנות מאז ומעולם בוודאי במדינות דמוקרטיות.

….

דו”ח מבקר המדינה בנוגע לשריפה והאסון הכבד בכרמל, אנחנו רוצים לדבר על האחריות המיוחדת. מה הפרשנות שלך למושג אחריות מיוחדת.

למבקר אין סמכות להורות לשר להתפטר. וגם, למרות שאני עומדת בראש האופוזיציה ואין דבר קל יותר מלומר ערפו את ראשם, אני רוצה שכל האחראים יתפטרו לאלתר, האחריות המיוחדת באה להדגיש ולחדד סוגיה של אחריות מיניסטריאלית שהיא אחריות יתרה. היא מעבר לאחריות להתנהלות משרדך או המשרד שאתה מתקצב במקרה של שר האוצר, אלא אחריות ישירה למעשה. ואני מאוד מזדהה עם דו”ח המבקר ומסכימה אתו, חושבת שהוא היה מאוד מדויק והוא אפיין כאן בפעם הראשונה בצורה כואבת וחמורה תופעה שאנחנו עדים לה שוב ושוב. אני מתעסקת בה שנים. כשהאוצר רוצה להפריט גוף, או לעשות בו רפורמה, הוא לא צריך להתאמץ. הוא צריך להרעיב אותו. פשוט להרעיב אותו, לייבש אותו, להזחיל אותו, לפרק אותו, לפורר אותו, עד שיבוא הגוף ויאמר…

מהבחינה הזאת זה תקדימי, שהוא אומר שיש דברים שמשרד האוצר לא יכול לעשות, את הדברים האלה, אם מדובר בשירותי הצלה. הוא ידאג קודם כל להעביר את הכסף ואח”כ יאזן את התקציב.

זה לא סתם לשירותי הצלה. זה לא סתם עוד טנק או עוד מטוס לצבא. כאן ברור לחלוטין מהפרוטוקולים ששר האוצר וראש הממשלה ידעו שאין שירותי כיבוי בישראל. הם היו עדים לכך, הם ידעו שיש כבאיות בנות 30 שנה שפשוט מתקלקלות בדרך לכיבוי שריפה כמה פעמים והכבאים מכבים אותם וכשהם באים כבר אין בהם צורך.

גם כי שר הפנים אלי ישי אמר להם, גם זה נאמר בדו”ח

נכון. תראה, אני ליוויתי את הכבאים שנתיים לפני האסון. היה חוסר עניין מהדהד. אני חייבת לומר כאן שאמנם לא מדובר בבעל ברית פוליטי שלי אבל אני חייבת לומר שאלי ישי כן התריע ואני חייבת לומר שהאוצר פשוט אטם את ליבו. והמשפט הכי מצמרר בעיניי שמצוטט בדו”ח הוא מפרוטוקול של ישיבה שהתקיימה שנה לפני האסון שבה אומר שר האוצר- לא תקבלו גרוש. רק אם תעברו רפורמה. אני יודע שאתם צריכים, אבל לא תקבלו גרוש. אם תעשו רפורמה אני אתן לכם כסף. כלומר הוא יודע שהשירות לא מתפקד, הוא יודע שצריך כסף, הוא לא יודע בדיוק על איזה רפורמה הוא מדבר, רפורמה זאת מילת קסם כזאת, הוא יודע שגם אם הם יסכימו לרפורמה היא תיקח כמה שנים טובות והוא פשוט מונע רכישת ציוד הצלה. ובמדינת ישראל שירותי כיבוי הם לא רק כיבוי שריפות והם לא הורדת חתולים מהעצים, אלא הגנה על העורף.

את רואה בעתיד את אגף התקציבים משנה את הגישה הזאת, מפסיק לאיים על גופים כמו שהוא מאיים על גופים כאלו במקרים כאלו

אני רוצה שהם יחששו ויבינו שמדובר לפעמים בדיני נפשות ממש. ממש בדיני נפשות. כשמפריטים את שירותי בריאות התלמיד ושלושים אחוזים מהתלמידים לא מחוסנים, יש כאן דיני נפשות. אבל כאן ממש, כאן באמת התחדד העניין ולכן המבקר מדגיש את העניין. עוד דבר אחד, אגף תקציבים ובראשו שר האוצר, יש להם סמכויות בלתי מוגבלות. הם קובעים את המדיניות של המשרדים. הם מבינים בחינוך, הם מבינים ברווחה, הם מבינים בבריאות. היהירות שלהם היא בלתי נתפסת והסמכויות בלתי נגמרות. אי אפשר שתהיה סמכות בלי אחריות.

אני רוצה להודות לך על הדברים האלה ושוב שבת שלום

שבת שלום, תודה רבה.

תאריך פרסום:24/06/2012