“הכנסות המדינה ממסים עקיפים גדולות מהכנסות המדינה ממסים ישירים – זה דבר בלתי נתפס לחלוטין”
איתן אבריאל, סמי פרץ, צבי זרחיה, TheMarker
23.5.12

“בדו”ח הכנסות המדינה שהוגש אתמול, התברר שהכנסות המדינה ממסים עקיפים גדולות מהכנסות המדינה ממסים ישירים – זה דבר בלתי נתפס לחלוטין” – כך אמרה הבוקר יו”ר האופוזיציה, ח”כ שלי יחימוביץ’ (עבודה), בכנס ישראל 2021.

לדבריה, “במערכת המסים יש מס חכם ויש מס טיפש ויש מס צודק ומס לא צודק. מסים עקיפים הם מסים לא צודקים. מע”מ זה מס לא צודק. התוכנית להעלאת המע”מ על ירקות ופירות היא בלתי צודקת ובלתי סבירה בעליל כי העלאת המע”מ חלה על כולם באופןו שווה. גם העשיר וגם העני ישלמו מס על העגבניה שהם קונים. איזה היגיון יש באותו שיעור של מס? היעלה על הדעת דבר כזה”.
יחימוביץ’ מתנגדת גם להעלאת הבלו על הדלק. “המס על הבלו והדלק לא צודקים ולא פרוגרסיביים והם עולים ועולים. מה יורד? המסים הפרוגרסיבים והצודקים. מס הכנסה הוא פרוגרסיבי והוא לא נלקח כלל ממי שלא מגיע לסף המס. הוא נלקח באופן בינוני ממי שהכנסותיו בינוניות ובשיעור מאסיבי ממי שיש לו הרבה. אבל, אצלו (אצל בעלי ההכנסה הגבוהה – צ”ז) יש הורדה שיטתית ומסיבית של המס באמצעות הרפורמה במס”.

יו”ר האופוזיציה הוסיפה כי “כשיש בור ואומרים בואו נמלא את הבור – מי יצר אותו? מדינות מיסוי מעוותת, לא שוויונית ומחוללת אי שיויון. אומרים: ‘בואו נעלה על הבלו על הדלק המע”מ על ירקות ופירות’, וכך מחוללים ומגדילים את אי השוויון”.

יחימוביץ’ התריעה מפני הקיצוץ הגבוה הנשקל בתקציב המדינה לשנים 2013-2014. “הקיצוץ הנבחן הוא בלתי נתפס ונע בין 10 ל-20 מיליארד שקל. זה לא האיש השמן או משרדי הממשלה אלא מטילים קיצוץ משמעותי בתקציב למשל קיצוץ בחינוך . ממילא חוק חינוך חובה לא קיים וההורים יצטרכו לשלם יותר מכיסם על החינוך של ילדיהם. מי שיש לו המון כסף לא מרגיש . אבל מי שהכנסתו בינונית והוא בן מעמד הביניים יכרע תחת עומס תחת חוסר בטחון תעסוקתי שחיקת מעמד הביניים ויאלץ לשלם עבור החינוך שלמילדיו. מי שעני לא ישלם כי אין לו” .

הקיצוץ שוב מחולל אי שוויון. המשמעות היא נסיגת הממשלה מאחריות לאזרחיה, אי שוויון והגדלת פערים בלתי נתפסים בין עניים לעשירים. אנו במקום הראשון בפערים עוני ועושר, ואחד לפני אחרון בהשתתפות המדינה בהוצאות האזרחיות לנפש.

“לא אדבר על סדרי עדיפויות ועל לקחת מהביטחון ולתת לחינוך ולרווחה כי תפיסת העולם הכלכלי שמוביל נתניהו וקדימה שותפה באופן מוחלט כי הם בבחינת מצא מין את מינו. תפיסת העולם אומרת נסיגת המדינה מאחריות על אזרחיה והטיית המאזניים אך ורק לטובת השוק החופשי והסקטור הפרטי. בשנים האחרונות זוהי אידיאולוגיה. גם אם תקציב הביטחון יקטן בחצי שקל, זה לא יילך לחינוך. זו השקפת עולם שאומרת להקטין את המדינה. זוהי אידיאולוגיה כלכלית וזה לא שאין כסף תראו כמה עלתה הרפורמה במס. 40 מיליארד שקל.

יחימוביץ’ קראה להעלות ב-1% את מס החברות, “שהוא ממילא מהנמוכים בעולם, להטיל מס יסף ומס ירושה לעשירים בלבד שירושתם היא יותר מ-15 מיליון שקל”. כמו כן, קראה להעלות ב-1% את יעד הגירעון בתקציב המדינה. “בישראל היחס בין החוב לתוצר הוא 74% לעומת 100% בממוצע ב-OECD. אם נגדיל את הגירעון ב-1%, המשמעות היא 8 מיליארד שקלים במקום קיצוץ. הבעיה היא שאנו תמיד עם העיניים על הגרוש שמתחת לפנס זו ראייה צרת אופקים. יש מאיפה לקחת את הכסף הזה. הבעיה היא אידיאולוגית לאן הולך הכסף. המדינה מאוד קמצנית וחסכנית בלקחת ממי שיש לו ויד קלה על מי שאין לו”.

יחימוביץ’ גם מתחה ביקורת על הצטרפותה של קדימה לקואליציה ואמרה כי “מופז הודיע שינהיג את המחאה של הקיץ אך הנושא הזה נדחק למקום הרביעי והחמישי בתפריט כי זה יצא מהאופנה. כלכלה וחברה צודקת זה לא אופנה אלא החיים שלנו. קחו את שינוי שיטת הממשל ותראו איזה טרנד חדש נהיה פה. הממשלה סובלת מחוסר משילות? היא סובלת מעודף משילות עם 94 ח”כים. יהיה נסיון למסגר את הקופסא – לא של התוכן והערכים וערכי ביצוע. תמיד יותר נוח לברוח לשוליים.

“הסיפור האמיתי של החברה הישראלית הוא הסיפור של הכלכלה והחברה וחלוקת משאבים הוגנת הזכות להתפרנס בכבוד, תגמול תעשיית אמת ולא האדרת תעשיית פננסיים וחברות בנות. יש רק 26 חברי כנסת באופוזיציה ואני מבטיחה שלא ניתן להם מנוח. נלמד את התקציב על בוריו נחשוף ונעבור נעבור סעיף סעיף וזקוקים לכם כי עם 26 אצבעות קשה בזירה הפרלמנטרית.

“קדימה התחרטה והיא מתנגדת כעת להצעת החוק להגבלת שכר הבכירים בחברות הציבוריות בלי למצמץ. בתקציב לא נרפה מהם ויהיה מאבק שלא יתקיים רק בכנסת אלא גם בזירה הציבורית. אנחנו זקוקים לכל אחד ואחד מכם. לציבור יש כוח. לכל אחד ואחד יש כוח ויש ידע. זה יהיה מלווה ביחסי ציבור מבלבלים”.

תאריך פרסום:23/05/2012