ועדת העבודה והרווחה של הכנסת קיימה הבוקר (ג’) דיון שעסק במחקר חדש שעל פי ממצאיו רבע מהמעסיקים בישראל מפלים מועמדים מהמגזר הערבי. הדיון התקיים לבקשתם של ח”כ איתן כבל (עבודה) וח”כ מוחמד ברכה (חד”ש). לדברי כבל האפליה מתחילה במגזר הציבורי ובמשרדי הממשלה. “אף אחד לא יכול היום להגיד שאצלו אין אפליה. זה לא עניין של ימין ושמאל אלא עניין שחוצה את החברה הישראלית. מדובר בבעיה חברתית הרבה יותר קשה מהנתונים היבשים”.

כבל הוסיף כי מי שסובל הכי הרבה מהבעיה הם האקדמאים מהמגזר הערבי, שכן במקצועות בהם קיים ניצול מקבלים את בני המגזר “בחיבוק”. לדבריו, “שילוב האוכלוסייה הערבית בשוק העבודה היא הדרך הטובה ביותר לשלב אותה בחברה הישראלית”.

ח”כ מוחמד ברכה אמר כי “אני מצפה לתשובה מראש הממשלה למה הוא מתייחס לעובדים הערבים ככח מילואים בשוק העבודה בישראל?”. לדבריו, “מה שצריך זו מדיניות אחרת של הקצאת משאבים ולא של אקמולים”.

רועי אסף, נציג משרד ראש הממשלה בדיון אמר: “על פי המחקר שעשינו 94% מהמעסיקים שכבר העסיקו עובד ערבי מוכנים להעסיק עוד עובדים ערבים. מאז תחילת הקמפיין לשילוב עובדים מהמגזר הערבי בשוק העבודה קיבלנו 500 פניות ממעסיקים שמעוניינים להעסיק עובדים ערבים”.

משה ניסים משירות התעסוקה אמר כי הפתרון היחיד לסוגיית שילובם של הערבים בשוק העבודה היא להביא את מקומות העבודה אל תוך הישובים הערבים. לדבריו, במקרים רבים קיימת בעיית ניידות ולכן רבים מוצאים את עצמם ללא יכולת להגיע למקומות עבודה שנמצאים במרחק רב ממקום מגוריהם.

בסיכום הישיבה קראה הוועדה לממשלה שלא להסתפק רק בקמפיין ולגבש מדיניות לשילוב האוכלוסייה הערבית בשוק העבודה ולגבות אותה במשאבים. כמו כן הוחלט לקיים ישיבת מעקב בנושא.

תאריך פרסום:27/06/2012