13.12.11

הצעת חוק ביטול עמלת פירעון מוקדם של יו”ר סיעת העבודה, ח”כ איתן כבל, עברה הערב (ג’) במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 12 ח”כים מול 0 מתנגדים. הפטור יינתן לאותם לווים שנהפכו לחדלי פירעון של כל חובותיהם ובגלל הפסקת תשלומי המשכנתא הבנק לקח מהם את ביתם או דירתם למימוש יתרת החוב.

התיקון אושר לקריאה שנייה ושלישית לפי הצעתו של ח”כ כבל וייכנס לתוקף ב-15.2.2012. החוק מגביל את סכום הפטור למשכנתא על דירה בשווי שוק צמוד עד 2.5 מליון שקל במחירים הנוכחים.

כבל אמר: “ברור לי שזהו חוק שהופך לבנקים את הבטן אך בזכות שיתוף הפעולה שלהם הצלחנו להגיע להסכמות ולהעביר את החוק. כשמדברים על סולידאריות חברתית מדברים על חוקים מין הסוג הזה”.

לדבריו, “הצעת החוק נולדה בעקבות המצב לפיו בנקים השתלטו על בתים של לווים, הציעו אותם למכירה ועוד קנסו את הלווים בקנס שנקרא עמלת פרעון מוקדם. זהו מצב אבסורדי, הרי אם לאדם היה את הכסף לשלם, הוא היה משלם את המשכנתה”.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: “מידי שנה נאלצים כ-2,000 אזרחים להיפרד מבתיהם לאחר שלא עמדו בתשלומי המשכנתא. הבנקים מוכרים את הבתים על מנת להשיב לעצמם את כספי ההלוואה שהעניקו.

מידי שנה נקלעות משפחות רבות למצב שכזה; משפחות אלו לקחו משכנתאות מבנקים במטרה לשכן משפחתם במגורי קבע הולמים, אך כעבור מספר שנים נקלעו לקשיים כלכליים כבדים, בעקבותיהם אין ידם משגת כדי לשלם את תשלומי המשכנתא. בתגובה לכך הבנקים מפעילים סוללות עורכי דין, המוציאים צווי הוצאה לפועל, מעקלים חשבונות והכנסות, ומפנים את הלווה מביתו על מנת למכור את ביתו ולקבל את כספי המשכנתא חזרה. הליכים אלו מובילים לפירוק משפחות, לצלקות נפשיות ולפגיעות בריאותיות בבני המשפחה.

זאת ועוד, לפי המצב החוקי הקיים כיום, אדם המבקש לשלם את כל כספי המשכנתא לפני תום המועד, משלם עמלת פירעון מוקדם אותה גובה הבנק, בשל כספים שהוא מפסיד בעקבות הפסקת תשלום המשכנתא. אולם כאמור, הבנקים גובים עמלות אלו לא רק מאלו שידם משגת לסיים תשלומי המשכנתא מבעוד מועד, אלא גם מאלו שנלקחו מהם בתיהם במטרה להשיב את כספי החוב. מדובר בעמלה העומדת על מאות אלפי שקלים”.

תאריך פרסום:17/12/2011