ועדת שרים לענייני חקיקה צפויה לדון היום בהצעת חוק שיזמו חברי ועדת הכספים, שתחייב את הממשלה לקבל את אישור הוועדה לכל הורדה של מכסים. על פי החקיקה הקיימת, אישור הוועדה נדרש רק להעלאת מכסים, ואילו הורדת מכסים נתונה להחלטתו הבלעדית של שר האוצר.
פורסם ב”TheMarker”
2.7.12

את הצעת החוק הגישה ראש האופוזיציה, ח”כ שלי יחימוביץ, וחתומים עליה גם הח”כים פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), יצחק וקנין (ש”ס), מגלי והבה (קדימה), ודב חנין (חד”ש). הח”כים מציינים כי “להפחתת המכסים שהוצעה על ידי ועדת טרכטנברג (ובכלל זה בנושא המזון; צ”ז) תהיה השפעה מכרעת על המשק הישראלי. הרחבת היבוא לישראל עלולה לפגוע בתעשיות המקומיות ובפרנסת אלפי משפחות, ולהביא להגברת האבטלה והעוני, במיוחד באזורים שבהם הפרנסה מבוססת על תעשייה”.

לטענת הח”כים, “מאחר שצווים המפחיתים או מבטלים מכסים על סחורות הם בעלי השלכות מרחיקות לכת על המשק והחברה, אין זה ראוי שהחלטות כאלה יתקבלו בחדרי חדרים, ללא דיון ציבורי וללא אישור בית המחוקקים”.
לדברי מקורות בממשלה, חברי הכנסת גייסו ככל הנראה את תמיכת שרי ש”ס, ישראל ביתנו וחלק משרי הליכוד בהצעת החוק, כך שיש סיכוי סביר שהיא תעבור. לדבריהם, ההצעה נובעת גם מרצון לנגח את שר האוצר, יובל שטייניץ, על רקע נושאים אחרים כמו תקציב המדינה וגיוס בחורי ישיבות.

משרד האוצר מתנגד לחקיקה ומזהיר כי היא נועדה לפגוע ביישום המלצותיהן של ועדת טרכטנברג וועדת המזון, שקבעו כי יש להוריד מכסים להורדת יוקר המחיה. תעשיינים שעלולים להיפגע מהשלמת החשיפה ליבוא מזהירים כי המהלך יוביל לפיטורי עובדים ולא יוזיל מחירים. יו”ר ועדת הכספים, משה גפני, אימץ בחודשים האחרונים עמדה זו, וציין כי יש לאפשר פיקוח של הכנסת על הורדות מכסים, שעלולות להביא לפיטורי עובדים, וכי ההורדות לא צפויות להוזיל את המחירים לצרכן ללא טיפול בפערי התיווך המתווספים למחירי המזון בדרך מהמכס אל המדפים.

החקיקה הקיימת נובעת מההנחה כי העלאת מכסים פוגעת בציבור, ונעשית בדרך כלל בלחץ אנשי עסקים שרוצים למנוע תחרות באמצעות יבוא. כדי לנטרל את השפעת התעשיינים על שר האוצר, הוחלט להעניק לכנסת זכות לשנות את החלטתו בנושא.
להצעת החוק הנוכחית קדם לחץ מצד לוביסטים ותעשיינים שמבקשים למנוע את השלמת תוכנית החשיפה ליבוא, מחשש שרווחיהם יקטנו כתוצאה מכך. התעשיינים, ביניהם יצרני הטונה, אף מזהירים כי המהלך יביא לפיטורי עובדים ומוסיפים כי ההוזלה כתוצאה מהפחתת המכס כלל לא תגיע אל הצרכנים.

תאריך פרסום:02/07/2012