תיקון לחוק ניירות ערך שהגיש ח”כ אבישי ברוורמן יאפשר לעסקים לגייס כסף ממשקיעים קטנים באמצעות האינטרנט מבלי להנפיק מניות לציבור או להגיש תשקיף
פורסם ב”TheMarker”, ענבל אורפז
3.5.12

נאבקים בריכוזיות בשוק האשראי באמצעות ההמונים: ערוץ מימון חדש לחברות סטארט-אפ ועסקים קטנים בישראל עשוי להיפתח בקרוב. הצעת חוק חדשה שהוגשה השבוע לכנסת מציעה מענה לאשראי הגבוה על הלוואות הנדרש מעסקים צעירים והמחסור בכספי הון סיכון להשקעה בחברות צעירות.

התיקון לחוק ניירות ערך שהגיש ח”כ אבישי ברוורמן (עבודה) יאפשר לעסקים לפנות לערוץ של מימון חברתי, כלומר לגייס כסף מהקהל הרחב (Crowdfunding) מבלי להנפיק מניות לציבור או להגיש תשקיף. “יש פה אפשרות של פריצת דרך לעסקים קטנים ובינוניים”, אומר ברוורמן, שמקדם את החוק כחלק מקבוצה של חוקים בנושא תחרותיות בשוק האשראי שאותם הוא מתכוון להגיש במהלך מושב הכנסת. “ההתפתחויות באינטרנט מאפשרות ליצור התאגדויות שנותנות מחדש את האפשרויות לצרכן הקטן ולאיש העסקים הקטן והבינוני”, מסביר ברוורמן.

ההשראה להצעת החוק היא החוק האמריקאי המכונה JOBS Act, ראשי תיבות של “הזנקת עסקי הסטארט-אפ שלנו”, שעליו חתם הנשיא ברק אובמה לפני חודש. החוק האמריקאי פותח בראשונה את האפשרות לגייס כסף מהקהל הרחב, שעד כה היתה אסורה. הצעת החוק של ברוורמן מאמצת תקנות דומות, תוך שינויים והתאמות. לפי הערכה של רו”ח אורן בר-און, שותף בכיר בארנסט אנד יאנג ישראל, שפורסמה באחרונה ב-TheMarker, אימוץ תקנות דומות בישראל יזרים מדי שנה לשוק הסטארט-אפ המקומי 20-30 מיליון דולר.

“שוק האשראי בישראל סובל מריכוזיות רבה, והנגישות של חברות ועסקים רבים לאשראי מוגבלת”, נכתב בהצעת החוק. “כדי לתמרץ יזמות צעירה וחדשנית, ולהרחיב את נגישות מקורות האשראי לעסקים בתחילת דרכם ולעסקים קטנים ובינוניים, ונוכח השינויים הגלובליים באופיו של גיוס ההון בעולם, מתחייב שינוי מתאים גם בשוק ההון הישראלי.

“שינוי זה הכרחי כדי שסביבת הכלכלה הישראלית תהווה, גם היא, קרקע פורייה לצמיחת מיזמים חדשים, ותאפשר נגישות טובה יותר למקורות מימון עבור גופים רבים אשר עד כה ‘הודרו’ משוק האשראי, באופן שיתרום לפיתוח הכלכלה והחברה הישראלית, בין היתר, על ידי מניעת ‘בריחה’ של יזמים לשווקים בינלאומיים”, נכתב בהצעה.

לפי הצעת החוק, חברה תוכל לגייס עד 2 מיליון שקל בשנה מהקהל הרחב באינטרנט. כל משקיע יוגבל להשקעה של עד 5,000 שקל במשך 12 חודשים, אלא אם רשות ניירות ערך תעלה את הסכום בהתבסס על נכסי המשקיע או כושר השתכרותו. לפי החוק האמריקאי, יזמים יכולים לגייס עד מיליון דולר בשנה, והחברות נדרשות להגיש לרשות ניירות ערך בארה”ב דו”חות כספיים, כולל הצהרת הנהלה או דו”ח של רואה חשבון חיצוני או ביקורת שמבוססת על גודלה של ההשקעה. היקף ההשקעה למשקיע בחוק האמריקאי הוא עד 2,000 דולר או 5% מההכנסה השנתית למשקיע, כדי למנוע מצב שההשקעה תפגע במשקיע במקרה של הפסד.

לפי ההצעה, האתרים יידרשו להרשם במרשם שתנהל רשות ני”ע ויחוייבו לידע משקיעים בדבר הסכנות הכרוכות בהשקעה, לדאוג לאבטחת המידע, לפרסם פרטים מדויקים של החברה ולוודא שהכספים מועברים לחברות רק לאחר שגויס סכום היעד. כמו כן, על האתר לדרוש מהחברה דו”חות ומסמכים ולפרסמם כדי לאפשר למשקיעים קבלת החלטה מושכלת, בהתאם להוראות שייקבעו על ידי הרשות. באתר יפורטו גם מטרות הגיוס ומצבה הפיננסי של החברה. החוק קובע כי במידה וייגרם נזק למשקיעים – האחריות תהיה על האתר.

תאריך פרסום:03/05/2012