שמונה חברי כנסת בלבד יש למפלגת העובדה בכנסת, ומספר זהה כמעט של מועמדים לראשותה. העמידה בראש המפלגה המצומקת הפכה להיות משרה נחשקת, מאז פילג אותה אהוד ברק והקים את סיעת העצמאות, יחד עם ארבעה חברי כנסת נוספים.

נכון להיום, ארבעה כבר הכריזו על מועמדותם: ח”כ יצחק הרצוג – הראשון להיכנס לזירה עוד טרם פרישת ברק, שלי יחימוביץ’, עמיר פרץ ויו”ר מרכז השלטון המקומי שלמה בוחבוט. יזם ההייטק, אראל מרגלית, צפוי אף הוא להצטרף מחר לרשימה, ולהכריז על מועמדותו. גם יו”ר המפלגה לשעבר, עמרם מצנע, רמז לפני כמה ימים כי הוא שוקל את העניין.

הרושם הוא שמאז פרישת ברק, העבודה קיבלה זריקת המרצה. אלפים התפקדו באופן ישיר לשורותיה, נוסף על ההתפקדויות שמבצעים המועמדים עצמם. אלה משאירים את הקלפים קרוב לחזה, וההערכה היא שהם יגישו את טפסי ההתפקדות שגייסו רק ימים ספורים לפני תום המפקד, ב- 7 ביוני, ערב שבועות. התקווה במפלגה היא שהמפקד יכפיל עצמו ויגיע לעשרות אלפים.

קשה להעריך מי ינצח בפריימריז, שיתקיימו בספטמבר. פרץ, הנחשב ל”חיית שטח”, זוכה לתמיכת מחצית הסיעה; הרצוג הוא הראשון שהתחיל במפקד משלו, אך הסתבך לאחרונה בשל הדברים שאמר על פרץ, ושפורסמו ב”וויקיליקס”; יחימוביץ’ נהנית מתמיכה מסוימת בציבור, בין היתר מצד הסופר יורם קניוק; בוחבוט חזק בשלטון המקומי; ומרגלית מביא עמו תנועה חדשה שהקים, “עבודה עכשיו”. ניתן להעריך בזהירות ששלושת חברי הכנסת המכהנים הם בעלי הסיכויים הגדולים יותר לנצח.

“אם היו רק ‘שאריות’, מי היה מתמודד?”

בעיני מזכ”ל המפלגה, חיליק בר, ריבוי המתמודדים מצביע על רוח חיובית המנשבת מעליה. “זה מראה שאנשים מאמינים ב’עבודה'”, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות. “יש כל כך הרבה מועמדים שהולכים להשקיע זמן, כסף ונשמה. זה אומר שמאמינים בכוחה של המפלגה. הרי הם יודעים שבסוף ייבחר רק יושב ראש אחד, והם ימשיכו להיות חברי המפלגה”.

בר מגדיר זאת “הבעת אמון חד משמעית בעבודה, מצד אנשים מאוד רציניים, שאי אפשר לזלזל בהם”. לדבריו, “בשיחות שניהלנו אפילו לפני פרישת ברק, גילינו שהעבודה זה מותג, שמאוד מאמינים בו. רבים התאכזבו מההתנהלות, אבל מאמינים בערכים שלה, ובמשימה שיש לה לעתיד. ההוכחה הכי טובה היא הצטרפות של מאות מתפקדים”.

המזכ”ל, שהוביל את המפלגה לאחר פרישת ברק ועד שמונה מיכה חריש ליו”ר הזמני, שלל את האמירה שמדובר בהתמודדות על “שאריות” של מפלגה גדולה. “אם זה היה שאריות, מה היה להם לחפש במירוץ?”, הוא מקשה. “קח את מרגלית, בוחבוט, מצנע, ואני כבר לא מדבר על שלושת הח”כים, שאינם אנשים בלי רזומה. אם לא היו מאמינים שנוכל להפוך להיות מפלגה מובילה ונצא מהמשבר הזה, אני חושב שאף אחד לא היה מתמודד. אינני מכיר מישהו שכל כך משעמם לו ומשקיע כל כך הרבה במשהו לא אטרקטיבי”.

מאת: פנחס וולף, מתוך אתר וואלה! מתאריך ה26.4.11.

תאריך פרסום:26/04/2011