בס”ד

 

 

הסב והנכד: “יצחק אייזיק הלוי הרצוג”

י’ באדר תשע”ז, 8.3.17

 

בכינוס מעורר ההשראה של אגודת “פתיל תכלת” שנערך לאחרונה במלאות מאה שנה למחקרו ההלכתי הגדול של הגאון רבי יצחק אייזיק הרצוג זצ”ל בנושא התכלת, בלטה דמותו הבלתי שגרתית, של מנהיג מפלגת העבודה יצחק בוז’י הרצוג. הצצה למערכת היחסים הייחודית בין יצחק הרצוג למנהיגי הציבור החרדי

 

בכינוס מעורר ההשראה של אגודת “פתיל תכלת” שנערך לאחרונה במלאות מאה שנה למחקרו ההלכתי הגדול של הגאון רבי יצחק אייזיק הרצוג זצ”ל בנושא התכלת, בלטה דמותו הבלתי שגרתית, של מנהיג מפלגת העבודה יצחק בוז’י הרצוג. הרצוג התבקש לפתוח את הכינוס שכותרתו מטבע הדברים היה פולמוס “התכלת” התורני.  הנוכחים שפשפו בתחילה עיניים בתדהמה, בוז’י הנכד, מנהיג האופוזיציה מדבר על “התכלת”, אבל הרצוג לא נבוך לרגע. הוא נטל חלק מכובד בסקירה ההיסטורית של “התכלת”, כבקי ורגיל במשנת סבו הוא הרצה בטוב טעם, לא מבייש את שושלת ההרצוגים שנחשבת לאחת המשפחות המיוחסות בישראל, שתורה וגדולה לא משו ממנה מעודה. על רקע הבורות המופלגת שמגלים נבחרנו, מרענן היה לשמוע את הרצוג הפוליטיקאי שיועד לגדולות, מתעסק במורשת התורנית המשפחתית שמלווה אותו ללא הרף גם בימים אלו, בהם הוא מתעתד לרוץ אל ראשות הממשלה מול בנימין נתניהו.

 

 בשנת תרע”ד פרץ הסב הגדול, רבי יצחק אייזיק הלוי הרצוג, דרך בתעלומת התכלת והארגמן כשהצביע בתום מחקר תורני מקיף על חלזון “הארגמון” (“המורקס” בלע”ז) כזה שממנו הפיקו בתקופת המקדש את הדיו למצוות הציצית. כמאה שנה לאחר מכן, כשחלק מגדולי ההלכה ולהבדיל גם המדע – מאשרים את צדקת דרכו של הסב בפולמוס התכלת שפילג בשעתו בסערה את עולם ההלכה והמדע במזרח אירופה. ובמקביל כשנחשפו הערמות של קונכיות ה”ארגמון” במרכזי הצביעה העתיקים בחוף הים, ניצב לו הנכד, יצחק בוזי’, שנושא בגאווה את שם סבו, יצחק אייזיק הלוי במרכזו של אולם כינוסים ירושלמי העוסק במקורה של התכלת של התורה. חזון אחרית הימים,  נסיך אצולת מפא”י יושב בראש דיון הלכתי –מדעי בחברת רבנים וחוקרים הלכתיים (אחד מהם הוא הרב ברוך שטרמן והוא לא מתבייש בכך. כמי שגדל על ברכי סבתו הרבנית שרה הרצוג עליה השלום, אלמנתו של הרב הראשי הרצוג הוא רואה כשליחות, לא פחות, להפיץ ולפרסם את משנתו התורנית הענפה של הסבא שרובה עדיין בכתובים.

 

היחסים המיוחדים והטובים שקיימים בין הרצוג לחרדים, באו לשיאם כשהציבור החרדי נרדף על צווארו, ב”הסתה פראית” שקיימו מנהיג “יש עתיד, יאיר לפיד מול המגזר החרדי על לא עוול בכפו.

 

הרצוג הבליח כקרן אור בודדת בתוך החשכה הפוליטית, הבורות והשנאה שהציפו את מסדרונות הפוליטיקה הישראלית בעידודו של יאיר לפיד  והשחיתו כל סיכוי להידברות בין הציבור הישראלי ליהדות החרדית. יצחק אייזיק הרצוג, הנכד, הוא באמת פוליטיקאי “יהודי” יוצא דופן במחוזותיו, בפרט במחוזות מפלגת העבודה שהקימה את המדינה. הרצוג וחבריו לסיעה – זוכים לפינה חמה בקרב הפוליטיקאים החרדים בגלל הפן היהודי יוצא הדופן שיו”ר העבודה וה”מחנה הציוני”מייצג בפוליטיקה הישראלית.

תאריך פרסום:13/03/2017