מפלגת העבודה החליטה ש-40 אחוז מחברי המוסדות הפנימיים יהיו נשים – והן באו בהמוניהן. “ברגע שהתקנון קבע ייצוג מינימלי, מספר הנשים שהביעו עניין גדל מאוד. לא היינו צריכים לצאת בקריאה יזומה למלא את השורות”, אומרים שם. האם מפלגות אחרות יילכו בדרך זאת, ומה יעשה יאיר לפיד?
מתוך: הארץ, טל שניידר

קשה להמעיט בהישג הפמיניסטי שהתרחש השבוע במוסדותיה של מפלגת העבודה. המפלגה הוותיקה, הגברית והמבוגרת הזו, שינתה את פניה. בפעם הראשונה בהיסטוריה – של העבודה ושל המפלגות הגדולות – הוגדרה בתקנון המפלגה אפליה מתקנת לנשים, כך שלפחות 40 אחוזים מוועידת המפלגה ומן הנבחרים במועצות הסניפים של המפלגה – הן נשים.

השינוי שהובילה מפלגת העבודה, בראשותה של שלי יחימוביץ’, עבר בשקט יחסי, אולי כי שינוי מן הסוג הזה, עדיין לא מבטיח שאכן 40 אחוזים מרשימת מפלגת העבודה לכנסת יהיו נשים. ובכל זאת, זהו אירוע נדיר, חדשני וראוי לציון.

במפלגת העבודה יש כיום כ-70 אלף מתפקדים. כ-45 אחוז מהם – נשים, כך אמר לי אתמול ראש המטה של יחימוביץ’, עופר קורנפלד, המתמודד בעצמו בפריימריז של המפלגה. כל מתפקדי העבודה יכלו להשתתף בשבוע שעבר בבחירות הפנימיות למוסדות המפלגה: ועידת המפלגה ומועצות הסניפים. ולפני שהקוראים מתייאשים מן הטור הזה ובורחים, עוד פרט ביורוקרטי קטן: מתוך הוועידה יוצא הגוף הקרוי “מרכז המפלגה”, הגוף בעל הסמכות לאשר, למשל, כניסה של העבודה לקואליציה ועוד שורה של החלטות חשובות אחרות.

אזי, החל מן השבוע, בפעם הראשונה, כמעט 40 אחוזים מאחד הגופים החשובים במפלגת העבודה הם נשים. ומדוע כמעט 40 אחוזים ולא בדיוק? מכיוון שביישובים קטנים המיוצגים על ידי ציר ועידה אחד או שניים, לא ניתנה הבטחת ייצוג; ובמספר מקומות אחרים, נשים לא הציגו את מועמדותן. אך ביישובים הגדולים בישראל, התמודדו נשים רבות על מקום בועידה. “אפילו לא עשינו שום פעולה של פנייה יזומה לנשים להתמודד. לא היה בכך צורך”, מוסיף קורנפלד. “זה הגיע מהשטח. ברגע שתקנון המפלגה קבע ייצוג מינימלי של 40 אחוז, מספר הנשים שגילו עניין גדל מאוד. בחלק מן המקומות לא הוקפצו כלל נשים (לתוך המוסדות, למרות הצבעה נמוכה), כי ממילא היו המון מתמודדות וחלק מן הנשים נשארו בחוץ”.

האם זה אומר שמפלגת העבודה תהיה גם הראשונה בישראל שתציב רשימה שתכלול 40 אחוז נשים? טוב, לא להיסחף, היום הזה עדיין לא קרוב. קורנפלד אומר שלא התקבלה במפלגה החלטה לשריין לנשים מספר כזה של מקומות ברשימה. אבל מכיוון שמבין המתפקדים יש 45 אחוזים של מתפקדות, אולי הדבר יקרה מעצמו. מהפכה פמיניסטית פוליטית תתרחש רק כאשר, כמו במדינות סקנדינביה, יקצו המפלגות 40 אחוזים מן המקומות לבני המין הפחות מיוצג (שמא יהיו אלה הגברים בעתיד?).

תאריך פרסום:13/09/2012