ב-21.4 התקיים מפגש של מטה המתנדבים של מפלגת העבודה באיזור הצפון הישן של תל אביב. במפגש בו נכחו מתנדבים מסניפי א’ וב’ של מתפקדי מפלגת העבודה בתל אביב התקיימה שיחה בין כ-50 ממתפקדי המפלגה לפרופסור יוסי יונה, מראשי צוות היועצים למחאה (צוות ספיבק/יונה).

פרופסור יונה סיפר על התהוות צוות המומחים – 250 אקדמאיים שהקדישו את חודשי הקיץ לעבודה אזרחית התנדבותית בייעוץ ועזרה מקצועית למובילי המחאה הצעירים. מובילות ומובילי המחאה (עם דגש על העניין המגדרי) היו המשוררים, על פי פרופסור יונה. הם הרגישו ויצרו הזדהות רחבה עם התחושה שמשהו פה לא בסדר. משהו רע קורה כאן. הבעיה אינה בי, אלא בשיטה עצמה. צוות המומחים בא להיות להם לפילוסופים, לתת את הגב המקצועי והמעמיק שיסביר את התחושות שכולנו הזדהנו איתן. את המחקר וההמלצות הם מאגדים בימים אלו לספר בן כ-500 עמודים שיראה אור בקרוב.

מטה מתנדבים תא 1 מטה מתנדבים תא 2

הפרק האחרון שהתווסף לספר לאחרונה הינו פרק ביקורת על יישום המלצות טרכטנברג. צוות המומחים, כזכור, התחיל לעבוד כאלטרנטיבה לוועדת טרכטנברג, והציג המלצות רחבות הרבה יותר, כמו למשל חינוך חינם לגיל הרך (מגיל חצי שנה) ולא רק מגיל 3, כפי שהמליץ טרכטנברג. אבל אם מתעלמים מהבדלים אלו, ניתן למצוא בהמלצות טרכטנברג נקודות טובות וחשובות. האבסורד הוא שלמרות שהממשלה אישרה את דו”ח טרכטנברג והמלצותיו “כמקשה אחת” בפועל רבות מהן לא יושמו, כדוגמת מס עשירים להכנסות מעל מיליון ₪. ראוי לציין שחלק מההמלצות כן יושמו, כמו העלאת מס החברות, ועל כך אנו מברכים (למרות שחושבים שזה לא מספיק, אבל זו בהחלט התחלה טובה). מעבר לאלו, האירוניה הגדולה היא שאת חלק מההמלצות הטובות הממשלה לקחה, עיוותה אותן ב 180 מעלות וגרמה להן להיות כלי עזר להמשך המדיניות הנאו-ליברלית בה היא דוגלת. כך למשל ההמלצה לחינוך חינם מגיל 3 (אזהרה: החלק הבא מכיל חשבון לגיל הרך):
משרד האוצר העריך כי לצורך יישום ההמלצה יש לבנות 1,500 גני ילדים בעלות של 1.3 מיליארד ₪. העסקת גננות וסייעות לגנים אלו תעלה 1.2 מיליארד ₪.סה”כ עלות ההמלצה היא 2.5 מיליארד ₪ בשנה.

מחישוב מעמיק זה הוחלט לקצץ באופן רוחבי במשרדי הממשלה. זאת בניגוד לעמדת טרכטנברג, שהמליץ לקבל את הכסף מקיצוץ בתקציב הביטחון, ובניגוד להמלצות וועדת המומחים שהמליצו לקבל את הכסף מהעלאת מיסים ישירים. אבל ניחא. ולחלק הבעיות:
בעיה ראשונה אותה העלה השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום היא שהקיצוץ הינו קיצוץ רוחבי, כלומר באופן יחסי מקוצץ גם משרדו, משרד “הפריפריה”, ואילו ההטבה המדוברת ניתנת לתושבי המרכז בלבד, כיוון שבפריפריה חינוך לגילאי 3-4 כבר מיושם.

הבעיה השנייה מבהירה טוב עוד יותר את המדיניות הנאו-ליברלית של ממשלת נתניהו (אזהרה: החלק הבא מכיל חשבון לבית הספר היסודי):
על פי הערכות הגורמים המקצועיים עד לפתיחת שנת הלימודים הקרובה, ספטמבר 2012, ניתן לבנות לכל היותר 250 גני ילדים. החלטות ברמה המוניציפלית, אישורי בניה, זמן הבניה עצמו וכו’ לא מאפשרים בנייה כל כך מהירה של כל כך הרבה גנים. כלומר, בפועל רק 1/6 (שישית) מהגנים יבנו. מעתה אל תאמרו 1.5 מיליארד ₪ לבנית הגנים אלא 1.3 * 1/6 = 220 מיליון ₪.
אם רק 1/6 מהגנים יבנו, אזי רק עבור 1/6 מהגנים צריך גננות וסייעות. בנוסף, כיוון ששנת הלימודים מתחילה בספטמבר מדובר בהעסקה לרבעון אחד בלבד בשנת 2012. מעתה אל תאמרו 1.2 מיליארד ₪ לגננות וסייעות אלא 1.2 * 1/6 * 1/4 = 50 מיליון ₪. סה”כ קיבלנו 270 מיליון ₪. אבל הממשלה קיצצה 2.5 מיליארד ₪.

עודף התקציב, 2.2 מיליארד ₪ יעבור למשרד האוצר, “אגף הרזרבות”, ויוכל לשמש את הממשלה לתשלומי חובות והקטנת הגרעון במקרה הטוב או כיסוי על חריגות תקציב הביטחון ועלויות הבטחות פוליטיות כאלו ואחרות במקרה הפחות טוב.
וזו בדיוק המדיניות הנאו-ליברלית שמונהגת במדינה משנת 1985 ומקודמת בקיצוניות גדולה עוד יותר בשלטונו הכלכלי של נתניהו, החל משנת 2000. המדינה מקצצת בשירותים החברתיים, בביטחון הסוציאלי לאזרחיה ומעבירה את האחריות הבלעדית אל האזרח על עצמו. כל אדם חייב להיות אחראי על עצמו, לזאת כולנו מסכימים, אולם בהסכם הלא כתוב בנינו למדינה רובנו מצפים שגם למדינה תהא אחריות עלינו. אחריות, כפי שציין פרופסור יונה, אינה מתחלקת 50-50 כי אם 100-100.

המפגש היה מרתק והשאיר הרבה טעם לעוד. המון תודה לפרופסור יונה על השיחה ולארקפה בזל שאירח אותנו. נפגש במפגש הבא…

למידע נוסף על מטה המתנדבים באיזור תל-אביב. ניתן לפנות לרן לבנה – 0524422304 livne.ran@gmail.com

תאריך פרסום:26/04/2012