ב-NRG מעריב – 2/10/2011

הגיע הזמן לעבודה

המדינה זקוקה לסדר עדיפויות חדש, והעבודה של היום היא מפלגה מתחדשת, אך גם מנוסה, שיכולה לחולל את השינוי

השנה החדשה שבפתחה אנו עומדים היא שעתה הגדולה של מפלגת העבודה. הצורך ההיסטורי המחייב אותנו להגיע להסדר של שתי מדינות לשני עמים וסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני תוך שמירה על סידורי ביטחון, או התפתחותו של המאבק החברתי-כלכלי לכדי מחאה עממית צודקת ונכונה, מובילים לכך ששני הדגלים שהניפה ומניפה מפלגת העבודה לאורך שנות קיומה רלוונטיים היום יותר מתמיד.

עבורנו מדובר בהזדמנות פז. מדינת ישראל זקוקה לשינוי בסדרי העדיפויות, ומפלגת העבודה של היום היא מפלגה מתחדשת, אך גם מפלגה מנוסה אשר עברה המפואר כבר ידע לזהות ולבצע שינויים כאלה.

בחירתה של שלי יחימוביץ’ כיו”ר המפלגה הופכת אותנו למפלגה הראשונה שסיימה את מאבקיה הפנימיים, וכעת כולנו מתייצבים לסייע ליו”ר הנבחרת. עלינו להניח למאבקים הפנימיים ולהפנות את כל יכולתנו ומרצנו לשכנוע הציבור בישראל כי חייבים מפלגת עבודה חזקה וגדולה. המחאה החברתית של הקיץ האחרון החזירה אל סדר היום את שני הדגלים העיקריים שנשאה המפלגה מאז ומעולם – הדגל החברתי והדגל המדיני.

הזדמנות היסטורית לצאת למהלך מדיני יעיל

כך, למשל, הייתה זו מפלגת העבודה בראשותו של יצחק רבין אשר הבינה בראשית שנות ה-90 את חשיבות הצורך בשינוי סדרי העדיפויות, הגבירה את תנופת הבנייה ומצאה פתרונות משמעותיים למצוקת הדיור בכך שהעתיקה את תקציב הבנייה מיהודה ושומרון אל הנגב והגליל.

הדגל החברתי-כלכלי היה ועודנו מרכיב משמעותי במצעה של המפלגה, והיו”ר הנבחרת היא הוכחה לכך. הזדמנות חשובה נוספת נמצאת גם בדמות הדגל השני – הדגל המדיני, דגל השלום והביטחון.

היו אלה האירועים האחרונים באו”ם אשר הוכיחו לנו כי זו השעה לקבל החלטה, לגלות מנהיגות, להתעלות מעל שיקולים פוליטיים

ולשבת אל שולחן המשא ומתן; להפנים כי לא יהיה מנוס מלהיפרד מחלק מהשטחים ולהבין כי הפתרון היחיד הוא שתי מדינות לשני עמים.

היום, יותר מתמיד, ניתנה לנו ההזדמנות ההיסטורית לצאת למהלך מדיני יעיל בתמיכתה של ארצות הברית, מהלך שבחשיבותו הכירו בעבר רבין ופרס. אלא שלצערנו, כפי שנראה, עלולה המנהיגות הנוכחית בראשותו של בנימין נתניהו להחמיץ גם את ההזדמנות הזו ולבזבז את האשראי שניתן לנו למציאת הפתרון היחיד לקונפליקט.

להערכתי, לנתניהו אין לא את היכולת הפוליטית ולא את השותפים המתאימים להתנעתו והובלתו האמיתית של תהליך מדיני כזה.
לממשלה הנוכחית אין פתרונות.

מדינת ישראל זקוקה היום למנהיגות מכריעה ומקבלת החלטות. דרושה לה מנהיגות מבצעת שתטפל באתגרים הגדולים הניצבים בפנינו, ולא ממשלה שמסתפקת בהקמת ועדות, גרירת רגליים ומשיכת זמן.
על סדר היום נמצאים שני נושאים בעלי חשיבות מכרעת לעתידה של המדינה ולאופייה כמדינה יהודית המחויבת לרווחת אזרחיה ולביטחונם, ודומה כי לממשלה הנוכחית אין את הפתרון והיכולת להכריע באף אחד מהנושאים.

אין ספק כי הידיעות על סיום תפקידה ההיסטורי של מפלגת העבודה היו מוקדמות. הסקרים האחרונים, כמו גם האווירה הציבורית המשוועת ליישום צדק חברתי ולאחריות מדינית-ביטחונית, מוכיחים כי קיים צורך רב בהתחדשותה ובחיזוקה של המפלגה הזו.

נכון, מדובר בתהליך שיקום אשר יכול לקחת זמן, אבל עלינו להמשיך ולהאמין בצדקת דרכנו, לנצל את ההזדמנות הגדולה ולצאת לעבודה. עברה המפואר של המפלגה שבנתה את המדינה יעמוד לזכותה גם היום, והיא זו שיכולה וראויה להיכנס לוואקום המנהיגות שנפער במדינת ישראל.

הכותב הנו חבר כנסת של סיעת העבודה ושימש בעבר כיו”ר המפלגה ושר הביטחון מטעמה

תאריך פרסום:03/10/2011