תוכניתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להילחם במחאת הדיור שנחשפה היום במסיבת עיתונאים בירושלים גוררת אחריה גל רחב של תגובות.

במסגרת התוכנית ייבנו 10 אלף יחידות דיור חדשות לסטודנטים במעונות, כאשר מחיר הקרקע יהיה 0. הצעד יעשה במכרז הפוך, לפיו מי שיתן את המחיר הזול ביותר לשכר דירה יזכה. תמריץ נוסף שיינתן לסטודנטים הוא 50% הנחה בתחבורה ציבורית בכל הארץ באוטובוסים וברכבות. לידיעה בהרחבה

נגיד בנק ישראל, פרופ’ סטנלי פישר, אמר היום, לאחר שבחן את רשימת הצעדים עליהם הודיעו ראש הממשלה כי הוא תומך בצעדים והוא סבור שבמידה ויבוצעו הם צפויים לסייע בהשגת המטרה”.

לדבריו, “עמדת בנק ישראל גורסת, כי פיתרון ארוך טווח לבעיית מחירי הדיור חייב לבוא בעיקר בהגדלת היצע הדירות, והנגיד ציין לטובה את העובדה שהצעדים הם מידתיים וממוקדים בהגדלת היצע הדיור”.

הנגיד התייחס גם לכך שבשנה האחרונה חל גידול של 11% בהיקף התחלות הבנייה, ובעקבותיהן עולה בהדרגה גם מספר סיומי הבנייה. עם הזמן, הדבר צפוי להביא לגידול בהיצע הדירות, ולהתמתנות הן במחירי הדירות והן בשכר הדירה.

הנגיד הדגיש שחשוב שהצעדים עליהם הודיע היום ראש הממשלה אכן יצאו אל הפועל. כמו כן, ציין הנגיד שחשוב להשלים את הרפורמות ושינויי החקיקה שמקדמת הממשלה בתחום ועדות הדיור הלאומיות והרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, משום שצעדים אלו יקצרו באופן משמעותי את הזמן שבין ההחלטה לשווק את הקרקע לבין סיום הבניה.

“לא סביר שהממשלה תצליח לארגן 50,000 דירות בזמן קצר”

שי הניג, מנכ”ל חברת הבנייה אפגד התייחס להנחה של 50% במכרזי מחיר למשתכן: “אם הקבלן מבטיח מחיר קבוע אז גם המדינה צריכה להבטיח מחיר קבוע”. לדבריו, “מדובר ביוזמה שיכולה להיות מבורכת, אולם חשוב לזכור שבמחיר למשתכן הקבלן מבטיח מחיר קבוע, אולם צריך להתמודד עם הלא נודע בעניין מיסוי משתנה וגבוה”.

לגבי הבטחתו של נתניהו לשווק 50,000 דירות העריך הניג כי, “לא סביר שהממשלה תצליח לארגן כמות כזאת של יח”ד בזמן כ”כ קצר”. לדבריו, “גם אם מחר ייצאו מכרזים לבניית 50 אלף דירות יידרש לפחות שנה להוציא את הפרויקטים לביצוע, ואולי בעוד שנה וחצי תחל בנייתם.

“התחושה שמה שנעשה זה מעט מדי ומאוחר מדי”

לדברי בני קרת, מנכל פרסום אזימוט ויועץ אסטרטגי ליזמי נדל”ן: “”עולם כמנהגו נוהג, הממשלה מנסה לייצר רגיעה ללחץ החברתי שהתעורר בעזרת ספין תקשורתי”.

לדבריו, “התחושה שמה שנעשה זה מעט מדי ומאוחר מדי על מנת לענות על ביקושים של קהלים שיש להם צרכים אמיתיים- זוגות עם 3 ילדים שאין להם דירה למשל ועל המדינה לסייע להם”.

עוד הוסיף קרת כי “כתוצאה מהיעדר תכנון, נובע חוסר בהירות בקרב גורמי השוק ועולות שאלות של כמה אחוזים יהיו מוקצים למשל לדיור בר השגה בכל פרויקט , מי יבנה, מה יהיה תג המחיר האם מכרז מחיר למשתכן יהיה לדיור בר השגה ועוד. כשיש אי בהירות לא קורה כלום וזה נשאר בגדר כותרות”.

“הממשלה נמנעת מלטפל בעיקר ונצמדת לטפל”

לדברי שמאית המקרקעין, המשפטנית והאגרונומית נחמה בוגין: “אין בהכרזה זו שום דבר מהותי חדש. כולנו מבינים ויודעים שיש צורך דחוף בהפשרת קרקעות לבנייה דהיינו שינוי ייעוד קרקע”. לדבריה, “הממשלה נמנעת מלטפל בעיקר ונצמדת לטפל, שינויי צריך לבוא משורש הבעיה ולא פתרון קוסמטי של שיווק הקיים”.

“הצעותיו של נתניהו הן פלסטר לבעיה שורשית ועמוקה”

גם במערכת הפוליטית זוכה תוכניתו של נתניהו לביקורת. מפלגת העבודה הוציאה הודעת גינוי חריפה וטועונים כי נאומו של נתניהו חסר תוכן ומשחד לכאורה.

לדברי מיכה חריש, יו”ר מפלגת העבודה: “נאומו של נתניהו לא מספק פתרונות אמיתיים וברי קיימא והצעותיו הן בחזקת פלסטר לבעיה שורשית ועמוקה שהתפתחה משך שנים של הזנחה”.

חיליק בר, מזכ”ל העבודה: “נאומו של נתניהו מביש ונדמה כי הוא חושב שלהטוטי הקסמים בהם הוא ידוע יעזרו לו גם הפעם, אך לא. האמת, קשה לצפות מאדם שנודד בין ביתו ברחביה לביתו בקיסריה, שיבין מצוקת דיור אמיתית וייתן פתרונות הולמים. תכניתו מבישה ולא מספקת בעליל”.

עדינה חכם, מנכ”לית אנגלו סכסון, אמרה: “נתניהו מדבר על בניית דירות לשכירות מוזלת ושיווק קרקעות לבניית אלפי יחידות דיור למטרה זו, על קרקע המיועדת למבני ציבור עירוניים. הדבר יכול לפעול בצורה מצוינת אולם השאלה היא באילו ערים מדובר? המטרה החברתית אמורה להביא לכך שאוכלוסיה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך תוכל להתגורר בשכנות לאוכלוסיה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר ויש להביא לתמהיל הנכון על מנת לגרום לכך. אולם אם הדבר ייושם בפריפריות בהן ישנה בעיה של תעסוקה, המצב בעצם לא ייפתר, ואנשים לא יינצלו את ההזדמנות הזו.אני מציעה ליושבי האוהלים לא לקפל אותם עד שיקבלו לוחות זמנים להשפעת פעולות אלו ומיקומים ספציפיים בארץ”.

מאת תמר קורנפלד מתאריך 26.7 התפרסם באתר Bizportal

תאריך פרסום:27/07/2011