אמש נערכה פגישה בין נשיא הרשות הפלשתינית אבו-מאזן למזכ”ל העבודה חיליק בר. הפגישה נערכה בלשכתו של אבו-מאזן במוקטעה ומלבד בר נטלו בה חלק גם מזכ”ל האינטרנציונל הסוציאליסטי לואיס אייילה (צ’ילה) ומזכ”ל מרצ דרור מורג.

נשיא הרש”פ ציין בפני בר עובדות מפתיעות לגבי רצונו למו”מ ואמר בין היתר: ” העדיפות הראשונה שלי היא למו”מ, העדיפות השנייה שלי היא למו”מ, העדיפות השלישית שלי היא למו”מ, רק העדיפות האחרונה היא ללכת למהלך בו אני מבקש מהאו”ם להכיר בנו כמדינה עצמאית”. אבו מאזן הוסיף ואמר לבר: ” הגדרת ישראל את הליכתנו לאו”ם בספטמבר כמהלך חד צדדי איננה נכונה. היא מהלך רב צדדי, של הרש”פ יחד עם עוד למעלה ממאה מדינות. המהלך הזה מגיע רק לאחר שחיכיתי וחיכתי, ניסיתי וניסיתי, אך נתניהו לא בא ולא דיבר איתי. אני עדיין מחכה, איזה ברירות יש לי?”

לשאלתו של בר אם אבו מאזן עצמו יוזם מהלכים מול נתניהו ציין אבו-מאזן: “מאז כניסתו של נתניהו לתפקיד הוא לא מדבר איתי באמת. כל מהלך שלי לדבר איתו נכשל. אם תאמין או לא, פניתי ביוזמתי אפילו לבכירי AIPAC בארה”ב כי ידעתי שיש להם השפעה על נתניהו, ישבו איתי 3 בכירים מהם, ולאחר הפגישה אמרו לי שהם מאמינים בלב מלא כי יש פרטנר למו”מ לשלום, הם רק לא יודעים אם יש פרטנר בצד הישראלי…”.

לשאלתו של בר את אבו מאזן אם יילך בכל מקרה לאו”ם בספטמבר ענה אבו מאזן: “אני מוכן לכל יוזמה, לכל מהלך ולכל סוג של הידברות לפני ספטמבר, כדי שזה ייגמר בישיבה רצינית על שולחן המו”מ ולא ייגמר בהליכה “חד צדדית” לאו”ם כפי שאתם מגדירים אותה. הבאנו את היוזמה הצרפתית, נתניהו ואובמה אמרו לה לא. למה? מה עוד צריך לעשות כדי להוכיח שאנו רוצים שלום ומו”מ? מה צריך לעשות כדי שנתניהו יידבר איתנו? נתניהו הוא הפרטנר שלי בעל כורחי כי בחרתם בו להיות ראש ממשלה, לא אני בחרתי בו. חשוב שתעבירו לו שיש פה פרטנר שמחכה שיידבר איתו ויישב איתו, וכי מו”מ עדיף לנו מהליכה חד צדדית לאו”ם בספטמבר”.

אבו מאזן ציין: “כשנבחרתי הבטחתי לעם שלי 3 דברים: ביטחון, רווחה כלכלית, ואת סיום הכיבוש. ביטחון הצלחנו להביא במידה רבה, החיים ברמאללה בטוחים, המשטרה פועלת בכל האמצעים שלה כדי שאזרחינו ואורחינו יחושו בטוחים בכל שעה של היום והלילה. לגבי רווחה כלכלית – יש שיפור ניכר ואמיתי באיכות החיים ברשות הפלשתינית, יש שגשוג גדול יחסית לבעבר (מדבר על הגדה כמובן), החיים הפכו טובים והוגנים יותר וזה עוד תחת הכיבוש, אז תארו לכם מה יהיה כאן ללא הכיבוש. את ההבטחה השלישית שלי נכשלתי מלספק לאזרחיי – את סיום הכיבוש. אני הולך לאו”ם רק מתוך אין ברירה, מתוך הבנה שעם נתניהו וליברמן זה כנראה לא יקרה ומתוך רצון למלא את ההבטחה השלישית לעם שלי – בעזרת השם עוד טרם מותי”

בר עדכן את אבו-מאזן כי לשכת מפלגת העבודה קיבלה החלטות בנושא המדיני לאחרונה ובניהן לנסות ולהחיות את היוזמה הערבית, ושאל את אבו מאזן אם היוזמה עדיין תקפה ועומדת בעינה: אבו מאזן ענה כי היא לחלוטין על השולחן, וכי בכל דיון יש בעולם הערבי כאלו שמנסים להורידה מהשולחן ואילו הוא והפלשתינים מתעקשים כי תישאר כי יודעים שהיא חשובה וכי היא מסגרת מחייבת שתוכל לתמוך בקיום הסכם השלום גם בכל מצב עתידי. “כנסו איתי למו”מ, הגיעו איתי להסכם שלום ואביא לכם הישראלים מתנה: למעלה מ70 מדינות מוסלמיות וערביות שמכירות במדינת ישראל. זה צריך להיות גם החלום והאינטרס שלכם לא רק שלי”

בסיום הפגישה בירך אבו מאזן את בר על בחירתו לתפקיד מזכ”ל המפלגה וכן על הליכתה של מפלגת העבודה לאופוזיציה ואמר: “חשוב לי כי מחנה השלום בישראל יתחזק וכי מפלגת העבודה תהיה חזקה ומשמעותית. אני שמח על חילופי הדורות אצלכם. גם אצלנו יש הרבה צעירים שאכפת להם ונכנסים לפוליטיקה. ואם לא אנחנו נביא את השלום אולי הדור שלכם יצליח. אני מתפלל ומייחל כי אראה את השלום מגיע עוד בימי חיי”.

מזכ”ל העבודה ציין כי הישיבה שארכה למעלה משעה הייתה חיובית, משמעותית ומפתיעה מאוד, וכי היום יותר מאי פעם הוא מאמין כי יש בצד השני שותף שנכון באמת לעשות שלום. “על נתניהו להיענות לקריאה ליוזמות השונות שמציע אבו-מאזן ולניסיונות ההידברות שלו איתו. התרשמתי בכל ליבי כי הוא באמת רוצה לשבת ולדבר וכי הוא לחלוטין מעדיף זאת מהליכה חד צדדית לאו”ם בספטמבר. ניתן למנוע את הידוע מראש שיקרה בספטמבר וזאת על ידי ישיבה סביב השולחן – עכשיו. הזדמנויות כאלו ייתכן ולא יחזרו עוד”.

תאריך פרסום:16/06/2011